دیسکو الیسیوم چگونه دیالوگ را به گیم‌پلی تبدیل می‌کند؟

بازی دیسکو الیسیوم (Disco Elysium) یکی از عناوین به شدت نادیده گرفته شده در تاریخ بازی‌های ویدئویی است. این بازی با دیدگاه کاملاً خلاقانه‌ای که به گیم‌پلی دارد، باعث می‌شود عناوین دیگر در برابر آن تکراری به نظر برسند. بازی دیسکو الیسیوم در سبک نقش آفرینی (RPG) بوده و این سبک را به یک سطح بالاتری می‌برد. از این رو این بازی به شدت اهمیت داشته و کم بودن مطالب در مورد آن آزاردهنده است.

در این متن ما قصد نداریم به نقد بازی دیسکو الیسیوم بپردازیم. این عنوان به نوبه خود یک شاهکار بوده و نیاز چندانی به نقد ندارد. مخصوصاً نسخه فاینال کات (Final Cut) که بازی را کامل کرده و دیگر ایرادی برای آن باقی نگذاشته است. در این متن می‌خواهیم به این بپردازیم که چگونه بازی دیسکو الیسیوم دیالوگ‌ها را تبدیل به گیم‌پلی کرده است. چیزی که در هیچ عنوان دیگری مشاهده نشده و باعث خاص شدن این بازی می‌شود. پس در بررسی گیم‌پلی بسیار خاص بازی دیسکو الیسیوم با ما همراه باشید.

بازی دیسکو الیسیوم

دیسکو الیسیوم به دیالوگ اهمیت بسیار زیادی می‌دهد

دیسکو الیسیوم را می‌توان یک بازی گفت و گو محور دانست. تمامی اتفاقات شما با دیالوگ افتاده و همین موضوع باعث شده شما ارتباط بیشتری با بازی بگیرید. حتی تفکرات کاراکتر اصلی نیز به شما در قالب گفت و گو بیان شده و شما می‌توانید تشخیص دهید الان کاراکتر شما به چه چیزی فکر می‌کند. از طرفی این سبک گیم‌پلی باعث شده تا آزادی عمل شما در این بازی مثال زدنی باشد. در اصل در هیچ عنوان دیگری نمی‌توان گفت که نتیجه بازی به طور کامل به شما بستگی دارد اما دیسکو به این شکل است. هر تصمیم، هر مکالمه و هر رفتار شما در پایان و نتیجه این بازی تأثیر خواهد داشت.

در بازی دیسکو الیسیوم تقریباً تمامی کاراکترها قابل ارتباط هستند. از کودک پشت مهمان‌خانه گرفته تا افراد معترض، با همه آن‌ها می‌توان صحبت کرد. بازی دیسکو الیسیوم در شهر روشول (Revachol) جریان دارد. شهری که مشکلات بسیار زیادی داشته و از طرفی در بند بحث نژاد پرستی و جناح‌های چپ و راست قرار دارد. نکته جالب دیسکو هم همین است که این بازی به مسائل اجتماعی زیادی می‌پردازد. شما می‌توانید در این بازی با افراد زیادی صحبت کنید و متوجه شوید که دیدگاه آن‌ها در مورد این مسائل چیست.

دیسکو الیسیوم

طراحی هنری بازی دیسکو نیز بسیار جالب بوده و ظاهر بازی بسیار خاص است.

پاسخ شما به این افراد نیز روند بازی را شکل خواهد داد. اینکه شما کدام جناح را انتخاب می‌کنید. آیا یک کمونیست هستید یا یک نژاد پرست؟ یا اینکه هر دو مورد هستید! همه این موارد در پاسخ‌های شما به کرکترهای مختلف مشخص خواهد شد. از طرفی در میانه راه ذهن شما با شما صحبت خواهد کرد. این موضوع باعث می‌شود تا شما ارتباط بیشتری با کرکتر اصلی بازی برقرار کنید.

در روشول مشکلات اجتماعی بسیار زیادی وجود دارد. از اعتصاب رانندگان داخل شهر گرفته تا مشکلات اعتقادی‌ای که میان مردم وجود دارد. به طور کلی طول بازی دیسکو الیسیوم ۳۰ ساعت است. به همین دلیل زمان کافی ندارد تا به تمامی مشکلات اجتماعی به طور کامل بپردازد. با این حال سعی شده تا اکثر این موارد در بازی وجود داشته باشد.

اهمیت دیالوگ اینجا خود را نشان می‌دهد که داستان بازی یا هر مورد دیگر برای شما توضیح داده نمی‌شود. بلکه شما باید آن را از طریق گفت و گو با افراد مختلف کشف کنید. همه افراد نظر خود را راجب این موضوعات داشته و شما باید تلاش کنید از آن‌ها اطلاعات لازم را بدست بیاورید. از طرفی بسیاری از اعمال شما از طریق دیالوگ‌ها انجام می‌شود. این موضوع باعث شده تا دیالوگ بخش مهمی از گیم‌پلی بازی دیسکو باشد.

بازی دیسکو الیسیوم

ترکیب گیم‌پلی و گفت و گو چیزی که در عناوین امروزی زیاد مشاهده نمی‌شود

چیزی که باعث شده گیم‌پلی این بازی بسیار خاص باشد، استفاده بسیار زیادی از مکالمه و گفت و گو است. این بازی با بازیکن صحبت کرده و از او می‌خواهد در ادامه تصمیم بگیرد. تفاوت دیسکو با یک عنوان تصمیم گیری این است که حق انتخاب شما بسیار زیاد است. از طرفی شما در این بازی به ندرت تصمیم ناگهانی می‌گیرید و برای بسیاری از اتفاقات به طور کامل زمان دارید.

صحبت کردن ذهن کرکتر با او باعث شده تا کنترل آن هم جالب شود. برای مثال شما زمانی که از کنار یک سیگار عبور می‌کنید، ذهن شما به وسوسه می‌افتد. همین موضوع باعث می‌شود تا شما اطلاعات بیشتری از کرکتر خود بدست بیاورید. در ابتدا زمانی که شما به طور ناگهانی از خواب بیدار می‌شوید، هیچ چیز به یاد ندارید. حتی نام کرکتر هم در ذهن او وجود ندارد. به همین دلیل شما باید بسیار هوشمندانه رفتار کنید تا هویت خود را بیابید.

در بازی دیسکو الیسیوم همه اعمال شما با مکالمه انجام می‌شود. برای مثال اگر می‌خواهید به یک نفر شلیک کنید، ذهنتان از شما می‌پرسد که آیا مطمئن هستید؟ زمانی که پاسخ مثبت را دریافت کرد سپس ماشه را می‌کشد. بحث اصلی اینجاست که شرکت سازنده تمام تلاش خود را کرده تا گفت و گوهای ذهن بازیکنان را به تصویر بکشد. به این شکل شما بیشتر با بازی درگیر خواهید شد. چیزی که در عناوین جدید اصلاً وجود نداشته و در بازی‌های قدیمی هم به دلیل عدم پیشرفت تکنولوژی وجود داشت.

بازی دیسکو الیسیوم

دیسکو الیسیوم یک تجربه کلاسیک در دنیای امروزی است

بازی دیسکو الیسیوم یک تعریف کامل از سبک نقش آفرینی است. برای مثال یکی دیگر از عناوین نقش آفرینی بازی ویچر ۳ (The Witcher 3) است. دنیای دیسکو از نظر گستردگی و تنوع حتی نزدیک ویچر هم نیست. به همین دلیل از این نظر این دو عنوان را مقایسه نمی‌کنیم. بلکه در زمینه نقش آفرینی تجربه ویچر ۳ به سه انتهای متفاوت منتهی می‌شد. این در حالتی است که دیسکو الیسیوم دارای پایان‌های بسیار زیادی است. همینطور اینکه با توجه به انتخاب‌های شما روند بازی به طور کامل تغییر می‌کند. این در صورتی است که در ویچر ۳ انتخاب‌های شما به تعدادی مأموریت و پایان بازی محدود بود.

از متن بالا این موضوع را برداشت نکنید که ویچر ۳ بازی بدی است. این بازی یکی از بهترین عناوین ساخته شده در تاریخ گیمینگ است. بحث اصلی اینجاست که دیسکو الیسیوم عنصر نقش آفرینی را بهتر پیاده کرده است. همین موضوع هم باعث شده که در این سبک بهتر عمل کند. مخصوصاً اینکه دنیای بازی دیسکو در عین کوچک بودن دارای محتوای متمرکز است. شما در جای جای نقشه این بازی چیزی را پیدا خواهید کرد که توجه شما و کاراکترتان را جلب خواهد کرد.

اینکه می‌گوییم بازی دیسکو الیسیوم یک تجربه کلاسیک در دنیای امروزی است به دلیل اینکه در شرایط حال حاضر دنیای گیمینگ، اکشن اهمیت زیادی دارد. این در صورتی است که در عناوین قدیمی ما کمتر شاهد مبارزه و بیشتر شاهد مکالمه و دستورهای دیالوگی بودیم. به همین دلیل است که دیسکو یک حس نوستالژی و بازی قدیمی بودن را به کاربران القا می‌کند.

دنیای دیسکو الیسیوم با مکالمات زنده است

همانطور که گفتیم در بازی دیسکو همه عناصر بازی با مکالمات ترکیب شده‌اند. به همین دلیل است که برای این بازی شما نیاز به حوصله زیادی دارید. با این حال همین موضوع دیسکو را به شدت زیبا کرده است. دنیای بازی دیسکو الیسیوم چندان بزرگ نیست. با این حال بسیار پر محتوا است. شما در شهر روشول و منطقه مارتینز (Martinaise) حضور دارید. در این بخش اعتراضات جریان داشته و هرج و مرج زیادی وجود دارد.

دنیای دیسکو الیسیوم جدا از طراحی جالبی که دارد، با آدم‌هایش زنده است. بگذارید بیشتر توضیح دهیم. عناوینی مثل الدن رینگ (Elden Ring) که از لحاظ بصری بسیار زیبا ساخته شده‌اند، برای دنیای خود نیازی به توضیح ندارند. مناظر بازی به خودی خود گویای ماجرا و اتفاقاتی که در آن جریان دارد، هستند. در مورد دیسکو اینگونه نیست. به چند دلیل اول اینکه دیسکو الیسیوم یک عنوان جهان باز نیست. پس تیم سازنده هم تمرکز کمتری روی این موضوع قرار می‌دهد. از طرفی بازی دیسکو از حالت فانتزی عناوینی مثل الدن رینگ خارج است. همینطور اینکه به طور کلی دنیای بازی فضای خاصی داشته و واقعاً هر قسمت از آن نیازمند یک توضیح است.

بازی دیسکو الیسیوم

اینجاست که مکالمات در دنیای دیسکو به شدت به کار می‌آیند. در این بازی شما با افراد زیادی روبرو می‌شوید. همه این افراد نیز در مورد اینکه چرا در آن منطقه حضور دارند حرفی برای گفتن دارند. شما باید با تک تک آن‌ها صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد منطقه مارتینز بدست بیاورید. به دلیل اینکه همانطور که گفتیم کرکتر شما هیچ چیزی به یاد ندارد. گفت و گو با افراد هر منطقه به شما اطلاعات بیشتری می‌دهد. سپس با اطلاعات بدست آمده و به کمک سیستم داخل بازی شما می‌توانید به نتایج جالبی برسید. این موضوع به شما در درک ماهیت، دنیا و داستان بازی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

داستان بازی را فراموش نکنید!

دیسکو الیسیوم از عناوین است که به راحتی می‌توانید شما را درگیر کند. البته اگر به گیم‌پلی خاص آن عادت کنید. داستان بازی بسیار جالب است. شما در ابتدا با یک کیس قتل روبرو هستید و برای کارآگاه‌ها این یک موضوع عادی است. اینجا یک مسئله مهم وجود دارد. کاراکتر اصلی بازی یک کارآگاه معمولی نیست. بلکه شرایط روانی بسیار خاصی داشته و از این لحاظ شما با چالش‌های زیادی روبرو هستید. پرونده قتل هم یک پرونده معمولی نیست. فردی که به قتل رسیده یک مأمور بوده که همین موضوع داستان را پیچیده‌تر می‌کند. به این حالت که افراد بیشتری درگیر آن هستند.

در میانه راه شما متوجه می‌شوید که داستان اصلی بازی از یک قتل ساده شروع و به یک ماجرای پیچیده ختم می‌شود. بحث اینجاست که تجربه هر فرد می‌تواند در دیسکو متفاوت باشد. به دلیل اینکه انتخاب‌ها در این بازی تأثیر به شدت زیادی روی روند آن دارند. داستان بازی نیز توأم با مکالمات بوده و از همین روی شما باید توجه زیادی به حرف‌های افراد مختلف داشته باشید. نکته اینجاست که توضیح بیش از حد در مورد داستان بازی کار بیهوده‌ای است. به دلیل اینکه تجربه شما می‌تواند با ما تفاوت زیادی داشته باشد.

در دیسکو شما یک همراه دارید. هر زمان که داستان بازی را فراموش کردید می‌توانید از او بپرسید که ماجرا از چه قرار است. از طرفی این کاراکتر در بسیاری از اوقات نظر مخصوص خود را داشته و حتی با شما بحث خواهد کرد. نام این کاراکتر جانبی کیم کیتسوراگی (Kim Kitsuragi) بوده که از نامش مشخص است که با دنیای دیسکو تفاوت دارد. همین موضوع باعث خواهد شد تا افراد نژادپرست داخل روشول نسبت به حضور او واکنش نشان دهند. حضور او نیز هیجان را در بازی چندین برابر می‌کند. مخصوصاً اینکه روند تصمیم‌گیری شما روی ارتباطتان با کیم تأثیر بسیار زیادی داشته و نظر او را در مورد کاراکتر شما تغییر خواهد داد.

بازی دیسکو الیسیوم

شما در بازی دیسکو الیسیوم با اتفاقات بسیار عجیبی روبرو خواهید شد.

حرف آخر

دیسکو الیسیوم یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی ساخته شده در تاریخ بازی‌های ویدئویی است. این بازی با وجود حالت کلاسیکی که دارد تجربه بسیار خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهد. تمرکز اصلی تیم سازنده نیز روی مکالمات و گفت و گوهای داخل این بازی بوده است. شما می‌توانید این موضوع را در جای جای بازی حس کنید. نسخه اصلی بازی دیسکو الیسیوم صداگذاری زیادی نداشت. با این حال از این بازی یک نسخه فاینال کات (Final Cut) وجود داشته که در آن تمامی مکالمات صداگذاری شده‌اند.

پیشنهاد ما به شما تجربه نسخه فاینال کات است. به دلیل اینکه اگر از خواندن متون هم خسته شدید، فرصت خواهید داشت تا به سخنان اطرافیان گوش دهید. یکی از نکات خوب بازی صداگذاری بسیار خوب آن است. مخصوصاً صدای ذهن کرکتر که به بهترین نحو طراحی شده است. در اصل شما با این صدا بسیار روبرو خواهید شد. مخصوصاً در اوایل بازی که کاراکتر اصلی با نام و هویت خود دست و پنجه نرم می‌کند.

کاراکتر اصلی بازی بر خلاف اکثر عناوین بازی یک فرد خوب نیست. بلکه یک انسان کاملاً ناشایست بوده که گذشته بسیار تاریکی دارد. حال این وظیفه شما است که ادامه راه را برای او تعیین کنید. اینکه او چگونه رفتار خواهد کرد و چه کسی همراهش خواهد بود کاملاً به شما بستگی دارد. یکی از نکات مهم بازی دیسکو الیسیوم قابلیت تجربه دوباره آن است. چیزی که در عناوین امروزی بسیار کم مشاهده می‌شود. با توجه به تأثیر تصمیمات شما در این بازی امکان ندارد که تجربه تکراری داشته باشید. پس قطعاً از تکرار آن لذت خواهید برد.

بازی دیسکو الیسیوم یکی از بهترین عناوین ساخته شده در چند سال اخیر است. یک بازی که معنای جدیدی به مکالمات و گفت و گو در بازی‌ها می‌دهد. این بازی یکی از عناوینی است که یک گیمر واقعی باید آن را تجربه کرده تا مفهوم واقعی نقش آفرینی را درک کند.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.