در یک مطالعه پژوهشی اشاره شد؛ترویج رفتارهای سبز با گردشگری ورزشی

ورزش، پدیده ای است در تکامل مستمر که در آن رویدادهای جدید ورزشی در حال ظهور بوده و به همراه آن، نیاز به مطالعه جنبه های خاصی وجود دارد که به سازمان ها اجازه می دهد منابع خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.

به گزارش سیناپرس، گردشگری نیز به عنوان یکی از صنایع انعطاف پذیر و پویا مطرح است که ابعاد و انواع مختلفی دارد. در این میان، گردشگری ورزشی یکی از مهم ترین رویدادهایی است که می تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد. این نوع گردشگری را می توان شامل آن دسته از سفرهایی تعریف کرد که به دلایل تفریحی و غیرتجاری برای شرکت یا مشاهده فعالیت های ورزشی که خارج از محل سکونت معمولی انجام می شوند و ممکن است اهداف رقابتی داشته یا نداشته باشند.گردشگری ورزشی به گفته محققان به تدریج در کشورهای مختلفی مطرح شده است و در این راستا، شهرهای بزرگ و همچنین شهرهای کوچک، آژانس های تخصصی گردشگری ورزشی تأسیس کرده اند.

پژوهشگران کشورمان در یک مطالعه پژوهشی جدید، بر نقش مهم توسعه گردشگری ورزشی در بروز رفتارهای سبز و دوستدار محیط زیست در بین گردشگران تاکید کرده اند.

فعالیت های ورزشی مانند والیبال ساحلی، صخره نوردی و ردیابی رودخانه به گردشگران اجازه می دهند تا آزادانه در فرآیند گردشگری شرکت کنند. گردشگری ورزشی یک فعالیت تفریحی کم هزینه است، اما می تواند به خوبی سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشد. بسیاری از کشورها، توجه روزافزون به گردشگری ورزشی دارند و فعالیت های ورزشی بسیاری را در نقاط دیدنی و استراحتگاه ها ایجاد می کنند که ازجمله آن ها می توان به کوه نوردی، دوچرخه سواری، دویدن در جاده، ردیابی رودخانه، صخره نوردی، شنا و موارد مشابه اشاره کرد. ادغام ورزش و گردشگری نیاز به زمان قابل توجهی دارد، اما حمایت و ترویج دولت ها می تواند این روند را تسریع کند.

در پژوهشی که در همین زمینه توسط محققانی از دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه تهران انجام شده است، نقش گردشگری ورزشی به عنوان یکی از مهم ترین شاخه های گردشگری در ترویج رفتارهای سبز در گردشگران مورد بررسی علمی قرار گرفته است.

این پژوهش، با استفاده از مصاحبه‌های علمی موسوم به نیمه‌ساختاریافته با ۱۱ تن از خبرگان حوزه گردشگری ورزشی، مدیریت ورزشی و مدیریت رفتار به صورت آنلاین انجام شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، گردشگری ورزشی ضمن ایجاد مزایای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عظیم برای ساکنان و بازدیدکنندگان، سهم قابل‌توجهی در بروز رفتارهای سبز در گردشگران دارد و این مقوله ضمن حفاظت از محیط‌زیست، بر توسعه گردشگری ورزشی نیز تأثیر دارد.

در این رابطه، رحیم زارع، استادیار و پژوهشگر گروه مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی و دو تن دیگر از همکارانش می گویند: گردشگری ورزشی، نه تنها به رشد اقتصادی و ارتقای فرهنگی و همچنین غنی سازی جامعه میزبان کمک می کند، بلکه در رابطه با حفاظت از محیط زیست و ترویج رفتارهای سبز گردشگران بسیار مهم تلقی می شود. بسیاری از کشورها به منظور رویارویی با مسائل و مشکلات زیست محیطی چالش برانگیز، از مکانیزم هایی همچون گردشگری ورزشی در ایجاد رفتارهای سبز گردشگران استفاده می کنند.

آن ها افزوده اند: ایجاد، حمایت و ترویج رفتار طرفدار محیط زیست از نقش های مهمی است که گردشگری ورزشی در تأثیرگذاری بر نیات رفتاری سبز گردشگران ایفا می کنند. این مضمون موجب می شود تا تأکید گردشگری ورزشی بر اهمیت مشارکت و تعامل گردشگران ورزشی با جامعه میزبان در بروز رفتارهای سبزتر دنبال شود که متعاقب آن، مصرف سبز، اقدامات سبز و نظایر آن ها در زندگی روزمره ضروری تلقی می گردد.

از دیگر مضامین مطرح شده در این تحقیق، باید به تعامل و ارتباطات سبز پایدار اشاره کرد که به رابطه چند سویه با گردشگران و جامعه محلی تأکید دارد. حرکت به سمت رفتارهای سبزتر گردشگران ورزشی و ایجاد مقاصد سبز، تنها صرف یک هدف یا مقصد نیست، بلکه یک فرآیند سیستماتیک و گسترده است که نیازمند توجه بسیاری است. آموزش محیط زیست از طریق رسانه ها مانند تلویزیون، روزنامه، اینترنت و رسانه های اجتماعی، باید برای آموزش شیوه های زیست محیطی حرفه ای به مسافران و غیر مسافران استفاده شود.

به گفته زارع و همکارانش، این آموزش زیست محیطی به گردشگران کمک می کند تا اهمیت رفتارهای سبز را درک کنند و از طرفی نیز، متولیان مقاصد گردشگری می توانند از طریق دسترسی به اطلاعات حفاظت از محیط زیست و نظایر آن، به گردشگران در مورد آن ها آموزش دهند. این اقدامات موجب ایجاد تعامل و سپس مشارکت خواهند شد که از مهم ترین و باارزش ترین اقدامات در این زمینه هستند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی که در فصل نامه مطالعات مدیریت گردشگری وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شده اند، می توانند در توسعه گردشگری ورزشی منتج به رفتارهای سبز مفید واقع گردند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

نوشته

در یک مطالعه پژوهشی اشاره شد؛

ترویج رفتارهای سبز با گردشگری ورزشی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link