تصویب قانون جدید ضد انحصار DMA در اروپا و الزام اپل به تغییر اپ استور خود

اتحادیه اروپا به تازگی قوانین جدیدی را به تازگی اجرایی کرد که پلتفرم‌های شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و اپل را هدف قرار داده است. کمیسیون اروپا به تازگی تایید کرد که قانون DMA (Digital Markets Act) در ۱ نوامبر یعنی دیروز اجرایی شده و این قانون کمپانی اپل را مجبور به بازگشایی انحصار نرم‌افزاری (walled garden) خود در محصولات مک و آیفون خواهد کرد.

هدف قانون جدید DMA کاهش شدید تجارت ناعادلانه و غیررقابتی در اتحادیه اروپا است. در قانون جدید شرکت‌هایی بزرگی مانند گوگل و اپل با نام gatekeeper تعریف شده‌اند که رابط و نفوذ قابل توجه‌ای میان مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین این شرکت‌های عمده را به نوعی تعریف کرده که کاربر نهایی آن‌ها ۴۵ میلیون باشد و در همین راستا به تعداد کسب و کارهایی بیش از ۱۰,۰۰۰ نیز سرویس ارائه دهند. این کمپانی‌های عمده نیز حداقل باید ۳ سال در اتحادیه اروپا فعال داشته باشند. کمیسیون مسئول به طور واضح شرکت‌های که سرویس‌هایی مانند استور اپلیکیشن، موتورهای جستجو، مرورگرهای وب، سرویس‌های ابری و سیستم عامل، خدمات تبلیغاتی و پلتفرم‌های اشتراک ویدئو دیجیتال را ارائه می‌دهند نام برده است.

قانون جدید شرکت های عمده با بیش از ۴۵ میلیون کاربر را ملزم به رفتار غیرانحصاری کرده

شرکت‌های گیت کیپر در همین راستا باید به کمپانی‌های شخص ثالت اجازه استفاده از پلتفرم‌های خود را بدهند و این شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند جلوی کمپانی‌ها فعال و اتصال مشتریان آن‌ها به سرویس‌های خارج از نظارت کمپانی‌های عمده را بگیرند. مقررات مشابه‌ نیز در حال حاضر، گوگل و اپل را در کشورهایی مانند دانمارک و کره جنوبی مجبور به اجازه استفاده از سیستم‌های پرداخت مالی دیگر کرده است.

اپل قانون DMA

قانون جدید DMA اتحادیه اروپا ممکن است اپل را ملزم به اجازه نصب برنامه‌های IOS از استورهای دیگر بکند و در کل این قانون قرار است انحصار مطلق اپ استور این کمپانی و نحوه فعالیت آن برای دسترسی و نصب اپلیکیشن را کاهش دهد.

این قانون همین حالا هم اجرایی شده، اما اتحادیه اروپا فوراً اپل و گوگل را مجبور به رعایت آن نکرده است و به این شرکت‌ها تا ۳ می ۲۰۲۳ فرصت داده می‌شود تا کمیسیون اجرایی را از وضعیت سرویس خود مطلع کنند و پست از برآوردهای این کمیسیون، از تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۴ اجرای قانون DMA در اتحادیه اروپا اجباری می‌شود.

این خبر خوشایندی برای استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای دیجیتال و آنلاین خواهد بود و بنیان گذار و مدیرعامل تلگرام پاول دورف نیز به تازگی از تصویب این قانون ابراز خوشحالی کرد. او در همین رابطه بیان کرد که آپدیت جدید تلگرام برای هالووین آماده شده اما اپل بیش از یک هفته است که در حال بررسی آن است و از توسعه‌دهندگان دیگر نیز که مشکلات اینچنینی را با سرویس‌های اپل تجربه کرده‌اند خواست که با او در ارتباط باشند.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link