بیشترین کاهش درآمدی بازار DRAM از ۲۰۰۸ تاکنون با ۳۰ درصد افت فروش

امسال پس از فروکش کردن بحران جهانی همه‌گیری کرونا و افزایش تقاضا در آن دوران، فروش محصولات فناوری و سایر قطعات کامپیوتری کاهش قابل توجه‌ای را تجربه کرده و در آخرین گزارش‌ها به نظر می‌رسد فروش DRAM نیز افت بسیاری را در سال ۲۰۲۲ شاهد بوده است. به گفته تحلیلگران TrendForce درآمد جهانی DRAM در سه ماهه سوم امسال نسبت به سه ماهه قبل ۲۸.۹ درصد کاهش یافته که این بزرگ‌ترین افت فروش در این بخش از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ گزارش شده است.

علاوه بر این‌ها قیمت خرید قرارداد DRAM توسط فروشندگان آن نیز در سه ماهه سوم امسال نسبت به سه ماهه قبل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. این افت همه‌جانبه با پیش‌بینی‌های گزارش شده در خصوص سه ماهه دوم امسال TrendForce مطابقت دارد و کاهش قیمت ۱۰.۶ درصدی سالانه پیش‌بینی شده است.

فروش DRAM در سه ماهه سوم امسال ۲۸.۹ درصد کاهش یافته

بازار فروش رم‌های سرور نیز در سه ماهه سوم سال میلادی نیز با افت فروش روبرو بوده است. در میان سه فروشنده بزرگ DRAM، سامسونگ با سهم ۳۳.۵ درصد کاهش فروش، بیشترین سقوط درآمدی را تجربه کرده است. با این حال سهم کلی این شرکت کره‌ای از بازار از ۴۰ به ۴۳ درصد افزایش یافته است. شرکت‌های SK Hynix و Micron نیز کاهش درآمدی در این بخش را تجربه کردند.

کاهش فروش DRAM در 2022

از میان ۶ شرکت بزرگ DRAM، کمپانی تایوانی Nanya به دلیل اتکا و فروش بیشتر DRAM در بازار چین بیشترین درآمد را با ۴۰.۸ درصد کسب کرده است. شرکت دیگر یعنی PSMC تقریبا به همان میزان ۴۰ درصدی در سه ماهه سوم امسال متضرر شد. عملکرد کلی این بازار باعث شده که تولیدکنندگان DRAM برنامه‌های خود برای گسترش و پذیرش تکنولوژی‌های جدید را با سرعت کمتری پیگیری کنند.

در همین راستا کاهش تقاضا برای ماژول‌های دوربین باعث شده که سامسونگ بر توسعه بیشتر سنسورهای تصویری CMOS به جای DRAM تمرکز کند و Micron دیگر شرکت مهم نیز فرآیند تولید انبوه مبتنی بر تکنولوژی نودهای ۱ نانومتری خود را به تاخیر انداخت.

رکود بازار منجر به کاهش سرعت توسعه و تولید در این بخش شده

رکود بازار و کاهش فروش DRAM در ۲۰۲۲، باعث کاهش قیمت RAM و SSD در سال جاری میلادی شده است. با این حال کاهش تولید و توسعه در این زمینه به این معناست که قیمت‌ها می‌توانند با کاهش موجودی این قطعات افزایش یابد، بنابراین کاربرانی که به دنبال خرید در این بازار هستند ممکن است بخواهد این کار را زودتر انجام دهند.

علاوه بر SSD و RAM کاهش تقاضا بر فروش تلویزیون، گوشی‌های هوشمند، کروم بوک‌ها کارت گرافیک‌های انویدیا و سایر دستگاه‌های دیگر نیز تاثیر گذاشته است. شرکت‌هایی از جمله انویدیا، اینتل، متا و آمازون مشکلات اخیر را احساس کرده‌اند و در برخی موارد مجبور به اخراج کارکنان یا اقدامات دیگر شده‌اند.

در تحلیل‌‎ها و گزارش‌های قبلی، تحلیلگران نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که این وضعیت تا سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت یا نه، اما با انتشار گزارش‌های، جدید TrendForce معتقد است که این مشکلات در ۶ ماه اول ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد یافت.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.