به همت محققان ایرانی؛ساخت حسگرهای فوتوالکتروشیمیایی برای پایش گونه های زیستی محقق شد

یک گروه از پژوهشگران دانشگاه یاسوج موفق به طراحی حسگرهای فوتوالکتروشیمیایی برای پایش برخی گونه ‌های زیستی شدند.

سنجش فوتو الکتروشیمیایی یا PEC، یک روش تجزیه ای نو پدیدی محسوب می شود که به سرعت در حال توسعه با استفاده ازمواد فعال نوری است که توسط یک منبع نور خارجی برای تولید سیگنال برانگیخته می شوند.

این روش به عنوان یک روش تشخیصی نوآورانه در حال ظهور، نقش مهمی در پیشرفت روش های تجزیه ای دارد و فرصت جدیدی را برای ارائه برنامه های کاربردی گسترده در تشخیص زود هنگام بیماری ها، نظارت بر محیط زیست و تشخیص ایمنی مواد غذایی ایجاد کرده است.

در حال حاضر یک گروه از پژوهشگران دانشگاه یاسوج موفق به طراحی حسگرهای فوتوالکتروشیمیایی برای پایش برخی گونه ‌های زیستی شده اند.

دکتر خیبر دشتیان، دانش آموخته دکترای شیمی تجزیه از دانشگاه یاسوج، رتبه سوم پژوهش ‌های بنیادی در گروه تخصصی فناوری ‌های شیمیایی با عنوان طرح «حسگرهای فوتوالکتروشیمیایی برای پایش برخی گونه‌ های زیستی» به اهمیت اجرای این طرح پرداخت و در این خصوص به سیناپرس گفت: با توجه به مسائل ایمنی و سلامت همه انسان ها بر آن شدیم با ایجاد یک تیم تحقیقاتی برخی از بیماری های مزمن و همه گیر را شناسایی کنیم؛ بیماری هایی که امکان دارد در آینده نزدیک تقریبا همه گیر شوند. در این طرح با استفاده از روش های جدید فیزیکی و شیمیایی، کیت های تشخیصی طراحی کرده ایم تا پیش از بروز این بیماری ها آنها را تشخیص و در دسترس عموم مردم قرار دهیم.

وی اظهارداشت: قاعدتا عموم این طرح ها نمونه مشابه خارجی دارند اما بومی سازی این دانش به منظور تشخیص و پایش بیماری ها و رویدادهای محیط زیستی یکی از اولویت های دانشگاهیانی است که در حوزه های مختلف به امر تحقیق و کارهای پژوهشی می پردازند. اکنون محققان این مجموعه به تاسی از بزرگان  این علم توانسته اند چنین دانش را در کشور بومی و تبدیل به محصول کنند تا گوشه ای از مشکلات و نواقص ایران برطرف و گامی در جهت پیشبرد اهداف، تعالی و توسعه پایدار کشور برداشته شود.

به گفته وی، هم اکنون این طرح ضمن رفع نیاز جامعه در مجلات معتبر بین المللی نیز به چاپ رسیده است.

وی در پایان به مشکلات اجرای این طرح پرداخت و گفت: عمده مشکلات اجرای تیم تحقیقاتی ما مربوط به مشکلات اقتصادی و مالی است. این طرح نیز مانند سایر طرح ها از پشتوانه مالی کمی برخوردار است. هرچند سعی کرده ایم برای اجرای این طرح از طبیعت الهام بگیریم و اتفاق های طبیعی را به صورت مصنوعی طراحی کنیم و هزینه ها را کاهش دهیم اما همچنان مشکلات اقتصادی و مالی گریبانگیر ماست و برای پیشبرد این طرح با چالش مالی و اقتصادی مواجه هستیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته

به همت محققان ایرانی؛

ساخت حسگرهای فوتوالکتروشیمیایی برای پایش گونه های زیستی محقق شد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link