بهترین پردازنده موبایل ۲۰۲۲

فهرست مطالب

در سال‌های اخیر تلفن‌های هوشمند به جزئی جدانشدنی از زندگی همه تبدیل شده‌اند. کاربران به هنگام خرید گوشی موبایل عمدتاً فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرند که یکی از آن‌ها پردازنده است. معمولاً کاربران برای داشتن یک تجربه خاص و روان از گوشی موبایل به دنبال بهترین پردازنده هستند، از این رو بسیاری از شرکت‌های سازنده موبایل پردازنده‌های خود را توسعه می‌دهند تا تجربه فوق‌العاده‌ای را برای کاربرانشان به ارمغان بیاورند. درواقع درست مانند مغز انسان که تقریباً تمام کارهای بدن را انجام می‌دهد، پردازنده نیز به عنوان مرکز پردازش‌ها در نظر گرفته می‎شود و بیشترین کار را بر روی موبایل انجام می‌دهد؛ پس چنانچه برنامه‌ای را بر روی گوشی موبایل خود اجرا کنید، اکثر عملکردهای آن توسط پردازنده کنترل می‌شود. به هنگام خرید گوشی موبایل، به‌ویژه در کلاس پرچمدار ممکن است با سؤالات بسیاری روبه‌رو شوید. «کدام پردازنده بهترین عملکرد را دارد؟» یا «کدام پردازنده داغ می‌کند» یا «بهترین پردازنده موبایل برای گیم کدام است» و یا «بهترین سی پی یو گوشی کدام است» اما پاسخ چیست؟ از آنجا که پردازنده جزء اصلی تلفن‌های هوشمند است و در تعیین سرعت آن نقش بسزایی دارد، بسیار مهم است که سرعت بالایی را ارائه کند. پس اگر شما نیز در جستجوی بهترین چیپست گوشی ۲۰۲۲ هستید، مقاله ما را تا انتها دنبال کنید.

تنوع بالا، ضمانت ۱۸ ماهه و قیمت مناسب می‌خواهید؟ قیمت روز گوشی را در سایت تکنولایف مشاهده کنید.

قبل از آنکه به سراغ بهترین سی پی یو گوشی ۲۰۲۱ و بعد از آن برویم، لازم است شما را با چند فاکتور اساسی در پردازنده‌ها آشنا کنیم.

ابتدا لازم است بدانید پردازنده گوشی «CPU» چیست؟

پردازنده موبایل Central Procesing Unite که با نام اختصاری CPU شناخته می‌شود، بیانگر واحد مرکزی پردازش است. همان‌طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، تمام پردازش‌های یک گوشی هوشمند توسط CPU انجام می‌گیرد و علت اصلی کند بودن سرعت اجرا برنامه‌ها و هنگ کردن گوشی به این قسمت مربوط است. هرچقدر پردازنده مرکزی گوشی شما قدرت بیشتری داشته باشد کارها با سرعت بالاتری انجام می‌شوند و به طور کلی گوشی حس سریع‌تری خواهد داشت.

۳ ویژگی مهم در انتخاب قوی ترین پردازنده گوشی

تعداد هسته پردازنده

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک پردازنده مرکزی تعداد هسته‌های آن است که به صورت مستقیم به روی عملکرد دستگاه تأثیر می‌گذارد. البته که الزاما تعداد بیشتر هسته پردازشی به دلیل قدرت بیشتر نیست ولی به طور تأثیر این موضوع بسیار زیاد است. هرچقدر تعداد هسته‌های یک پردازنده بیشتر باشد هنگام انجام کارهای سنگین پردازنده بهتر می‌تواند تسک‌های مختلف را مدیریت کند. مثلا تصور کنید که کاری مشخص را قرار است ۴ نفر انجام دهند، طبیعی است که با اضافه شدن ۴ نفر جدید سرعت انجام کار بسیار بیشتر شود و این دقیقا اتفاقی است که در مورد پردازنده‌ها هم رخ می‌دهد.

سرعت پردازنده

علاوه بر تعداد هسته، سرعت پردازش پردازنده گوشی نیز  بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین هرچه محدوده فرکانس سرعت بالاتر باشد، سرعت اجرا برنامه‌ها نیز بیشتر است. برای آنکه بهتر درک کنید به مثال روبه‌رو توجه کنید. سرعت پردازش یک CPU با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز از سرعت پردازش یک CPU دیگر با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز بیشتر است. در دنیای واقعی مثل این است که یک فرد مثلا دو برابر فرد دیگری کارها را سریع انجام دهد.

۶۴ بیت بودن پردازنده

به طور کلی پردازنده‌ها یا ۳۲ بیتی هستند و یا ۶۴ بیتی. پردازنده‌های ۳۲ بیتی قدیمی‌تر هستند و سرعت کمتری هم دارند و امنیت آن‌ها نیز نسبت به پردازنده‌های ۶۴ بیتی کمتر است. به طور کلی یک پردازنده ۶۴ بیتی در یک لحظه می‌تواند داده‌های بیشتری را پردازش کند و به همین دلیل هم بهتر و برتر است.

چیپست همان پردازنده مرکزی است؟

بسیاری از کابران تصور می‌کنند که تراشه یا چیپست همان پردازنده مرکزی است در صورتی که این گفته هم درست است و هم غلط. پردازنده مرکزی قطعه‌ای است که وظیفه دارد پردازش‌های مختلف را انجام دهد ولی در کنار پردازش‌های کلی پردازش‌های گرافیکی، پردازش تصویر و موارد این‌چنینی هم نیاز است و به همین دلیل پردازنده مرکزی به تنهایی کافی نیست.

چیپست را به بیان ساده می‌توان قطعه‌ای در گوشی‌ها در نظر گرفت که پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را شامل می‌شود و وظیفه پردازش تصاویر، پردازش صدا و بسیاری از موارد دیگر را بر عهده دارد. دلیل استفاده از تراشه‌های SOC یا System On Chip، آزاد کردن فضای بیشتر برای قطعات دیگر و همچنین عملکرد بهتر و بهینه‌تر قطعات به دلیل نزدیکی به یکدیگر است.

پس در نهایت پردازنده مرکزی بخشی از یک تراشه یا چیپست است و نمی‌توان این دو را یکسان در نظر گرفت. در ادامه ما به بهترین تراشه گوشی خواهیم پرداخت که به خودی خود بهترین پردازنده‌های مرکزی را نیز شامل می‌شود.

معرفی بهترین پردازنده موبایل ۲۰۲۲

در این بخش لیستی از بهترین پردازنده های موبایل را مشاهده خواهیم کرد و در ادامه به مقایسه پردازنده های موبایل خواهیم پرداخت.

۱. A15 Bionic

apple a15 bionic soc

تراشه‌های شرکت اپل سال‌های زیادی است و که در صدر لیست بهترین تراشه گوشی هستند و یکی از دلایل عملکرد بسیار سریع و پایدار گوشی‌های ایفون همین تراشه‌های قدرتمند است. چیپست A15 بایونیک را می‌توان آخرین تراشه اپل برای ایفون‌ها به حساب آورد، هرچند که مدتی دیگر تراشه A16 به روی ایفون‌های سری ۱۴ استفاده خواهد شد.

تراشه A15 بایونیک معماری ۵ نانومتری دارد و ۱۵ میلیارد ترانزیستور را شامل می‌شود. پردازنده مرکزی این چیپست دارای ۶ هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Avalanche با فرکانس ۳.۲۲ گیگاهرتز و چهار هسته Bilzzard است و این تراشه پردازنده گرافیکی Apple GPU را نیز شامل می‌شود. از دیگر مشخصات این تراشه می‌توان به پردازنده عصبی ۱۶ هسته‌ای، پردازنده پردازش تصویر پیشرفته و قابلیت امنیتی Secure Enclave اشاره کرد.

عملکرد پردازشی این تراشه تحسین برانگیز است و به طور حتم می‌توانیم A15 بایونیک را قوی ترین پردازنده گوشی در نظر بگیریم. به گفته اپل این تراشه از نظر پردازش‌های مرکزی ۵۰ درصد و از نظر پردازش‌های گرافیکی ۳۰ درصد از رقبا قوی‌تر است. این چیپست مصرف باتری بسیار بهینه‌ای دارد و یکی از دلایل اصلی شارژدهی بسیار خوب ایفون ۱۳ پرو مکس و دیگر اعضای این خانواده همین موضوع است. شما می‌توانید این تراشه را به روی خانواده آیفون ۱۳ و همچنین ایفون SE 2022 پیدا کنید و طبق شایعه‌ها احتمالا ایفون ۱۴ و ۱۴ مکس نیز همچنان از همین چیپست استفاده کنند.

۲. دیمنستی ۹۰۰۰

a7b8fd8d 18d2 4e05 a44b c585f4940aff

مدیاتک یکی از تولیدکنندگان موفق تراشه در سرتاسر جهان است و همان طور که مشاهده می‌کنید تراشه دیمنستی ۹۰۰۰ آن توانسته در لیست بهترین چیپست گوشی به جایگاه دوم دست پیدا کند. این تراشه معماری ۴ نانومتری دارد و پردازنده مرکزی شامل یک هسته بسیار قوی Arm Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰۵، سه هسته قوی Arm Cortex-A710 با فرکانس ۲.۸۵ و چهار هسته بهینه Arm Cortex-A510 را در بر می‌گیرد. پردازنده گرافیکی این چیپست نیز Mali-G710 MC10 است.

این تراشه ۸ مگابایت حافظه کش پردازنده مرکزی از نوع L3 دارد و و از حافظه LPDDR5X 7500Mbps پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود ۲۰ درصد انرژی بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد. مدیاتک از پردازنده هوش مصنوعی APU 590 استفاده کرده که به نسبت نسل‌های هم عملکرد بسیار بهتری دارد و هم انرژی کمتری را مصرف می‌کند.

این تراشه به لطف استفاده از HDR-ISP با فناوری ۱۸ بیتی می‌‌تواند برای اولین بار امکان فیلم‌برداری از طریق سه دوربین به صورت همزمان را در اختیار قرار دهد. این چیپست برای اولین بار در جهان می‌تواند از سنسور ۳۲۰ مگاپیکسلی پشتیبانی کند. این تراشه قادر است از نظر تصویری نمایشگرهایی تا رزولوشن QHD و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی یا FHD با نرخ نوسازی ۱۸۰ هرتزی را تحت پوشش قرار دهد.

در حال حاضر گوشی‌هایی مانند ویوو X80، ردمی K50 PRO شیائومی، آنر ۷۰ پرو پلاس و اوپو Find X5 Pro از این تراشه برخوردار هستند.

۳. اسنپدراگون ۸ نسل ۱

qualcomm snapdragon 8 gen 1 c

اکثر پرچمداران اندرویدی از تراشه‌های پرچمدار شرکت کوالکام استفاده می‌کنند و تراشه‌های این سازنده هم در بخش میانی بازار و هم در گوشی‌های پرچمدار نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. اسنپدراگون ۸ نسل ۱ مدل بعدی اسنپدراگون ۸۸۸ است و قوی‌ترین چیپست ساخت کوالکام تا این تاریخ به حساب می‌آید.

این تراشه فناوری ۴ نانومتری دارد و هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 730 را در بر می‌گیرد. این چیپست نیز از فناوری ۱۸-bit ISP پشتیبانی می‌کند و این باعث می‌شود در مقایسه با فناوری ۱۴ بیتی ۴۰۰۰ برابر دیتا دوربین بیشتری منتقل شود.

بد نیست بدانید که به طور کلی بازی‌ها با تراشه‌های کوالکام سازگارتر از تراشه‌های اگزینوس سامسونگ و مدیاتک کوالکام هستند و انتخاب چیپست‌های این سازنده برای افرادی که به دنبال داشتن بهترین تجربه حین اجرای بازی‌ها هستند توصیه می‌شود. این تراشه در حال حاضر در گوشی‌هایی مانند شیائومی ۱۲، شیائومی ۱۲ پرو، وان‌پلاس ۱۰ پرو، بلک شارک ۵ پرو، نسخه‌های آمریکا و چین سری S22 سامسونگ و نوبیا Red Magic 7 Pro دیده می‌شود.

۴. A14 بایونیک

a14 bionic feature

در پاسخ به این سوال که کدام پردازنده گوشی بهتر است در بالا چند مدل را معرفی کردیم، ولی جالب است بدانید که با وجود گذشت یک سال از عرضه تراشه A14 بایونیک اپل، این چیپست هنوز هم رتبه چهارم را در رده بندی پردازنده های موبایل به دست آورده است. این شرکت در ساخت تراشه A14 Bionic نزدیک به ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور را به کار گرفته است که تا ۴۰ درصد عملکرد آن را نسبت A13 Bionic نزدیک بهبود می‌بخشد.

جدیدترین طراحی GPU نیز باعث افزایش کیفیت تصویر و عملکرد کلی آن می‌شود از این A14 Bionic برای بازی‌های مختلف و پردازش‌های سنگین نیز مناسب است. همچنین موتور عصبی این تراشه از ۸ هسته به ۱۶ هسته ارتقاء یافته که قادر است ۱۱ تریلیون عملیات در ثانیه را ذخیره کند. A14 Bionic بهترین پردازنده موبایل در سال ۲۰۲۱ است که به طرز قابل توجهی از سایر رقبا خود جلوتر است و عملکرد خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

قدرت پردازنده موبایل معمولا روی عملکرد دوربین هم موثر است: بهترین گوشی برای فیلمبرداری

۵. کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس

qualcomm snapdragon 888 plus

اگر به دنبال بهترین پردازنده موبایل ۲۰۲۲ با سیستم‌عامل اندروید هستید، Snapdragon 888 هنوز هم یکی از سریع‌ترین و قدرتمندترین SoC موجود در بازار است. عملکرد خارق‌العاده ارائه شده توسط اسنپدراگون ۸۸۸ و تسلط شرکت کوالکام در صنعت پردازنده تلفن های هوشمند، سبب شده تا سازندگان گوشی موبایل در سراسر جهان به دنبال این تراشه برای ساخت گوشی‌های پرچمدار خود باشند. حتی شرکتی مانند سامسونگ که پردازنده‌های اختصاصی خود Exynos SoC را دارد، پرچمدار جدید خود گلکسی S21 الترا با یک نسخه اسنپدراگون ۸۸۸ برای فروش عرضه کرده است. چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۸۸ به یک پردازشگر تصویر مجهز شده که وظیفه ثبت کم نویزترین تصویر ممکن در تلفن‌های هوشمند را بر عهده دارد.

کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس نسخه‌ای جدیدتر از خود اسنپدراگون ۸۸۸ است و مقداری عملکرد بهتری از نظر پردازشی و گرافیکی دارد. البته این تفاوت به حدی نیست که خیلی در دنیای واقعی قابل تشخیص باشد. با مشاهده جایگاه این تراشه در لیست بهترین تراشه‌های سال ۲۰۲۲ حالا بهتر درک می‌کنید که چرا شیائومی ۱۱ تی پرو با قیمت ۱۲ یا ۱۳ میلیونی ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

۶. اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ

Exynos 2200

اگزینوس ۲۲۰۰ جدیدترین تراشه شرکت سامسونگ است که در گوشی‌های گلکسی S22، S22 پلاس و S22 اولترا (نسخه جهانی) مورد استفاده قرار گرفته است. چیپست‌های سامسونگ همیشه با اختلاف نسبتا زیادی پشت سر تراشه‌های کوالکام قرار می‌گرفتند ولی حالا این فاصله کمتر شده و سازنده کره‌ای موفق شده تا تراشه‌های بهینه‌تر و قوی‌تری تولید کند؛ چرا که یکی از مشکلات اصلی تراشه‌های این شرکت پایداری کم و افزایش دمای زیاد بود.

اگزینوس ۲۲۰۰ از معماری ۴ نانومتری برخوردار است. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X2 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Xclipse 920 را در بر می‌گیرد. این چیپست از نظر پردازش تصویر نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و به لطف این تراشه گوشی‌های سری S22 می‌توانند عکس‌های بهتری در نور کم به ثبت برسانند.

اگر بخواهیم این تراشه را با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ مقایسه کنیم باید بگوییم که هنوز هم چیپست سامسونگ پشت سر تراشه کوالکام از نظر پردازش‌های مرکزی و گرافیکی قرار می‌گیرد و از نظر مصرف انرژی نیز مقداری ضعیف‌تر عمل می‌کند ولی با این وجود در این نسل اختلاف موجود بین این دو تراشه به حداقل رسیده و بعید نیست که در آینده نزدیک کره‌ای‌ها موفق به تراشه‌ای بهتر شوند.

۷. دیمنسیتی ۸۱۰۰

Dimensity 8100 MAX

چیپست دیمنسیتی ۸۱۰۰ یک تراشه بالارده دیگر از مدیاتک است که هم عملکرد بسیار خوبی دارد و هم در عین حال قیمت آن در مقایسه با برخی تراشه‌های پرچمدار کمتر است. این تراشه هم معماری ۵ نانومتری دارد و هشت هسته پردازنده مرکزی را در برمی‌گیرد. این هشت هسته پردازنده مرکزی از چهار هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز متشکل هستند و پردازش‌های گرافیکی نیز برعهده Mali-G610 MC6 است.

این تراشه موفق شده در بنچمارک GFXBench Manhattan به فریم ریت ۱۷۰ دست پیدا کند و UFS 3.1 نیز داشتن حافظه سریع را تضمین می‌کند. این تراشه می‌تواند از پس فیلم‌ برداری HDR با دو دوربین به صورت همزمان بربیاید و همچنین می‌تواند میزبان سنسوری تا نهایت رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل باشد. این چیپست از نظر تصویری می‌تواند رزولوشن FHD و نرخ نوسازی ۱۶۸ هرتزی یا رزولوشن QHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را پشتیبانی کند.

این تراشه در گوشی‌هایی مانند پوکو X4 GT، ردمی نوت ۱۱ تی پرو، ریلمی GT NEO 3، وان‌پلاس ۱۰R، آنر ۷۰ پرو و شیائومی ردمی K50i مورد استفاده قرار گرفته است.

۸. اگزینوس ۲۱۰۰

اگزینوس 2100

پس از اشتباه بزرگ سامسونگ در ساخت تراشه اگزینوس ۹۹۰ که نزدیک به تعطیل شدن بخش تراشه‌‌های خود بود، سرانجام با عرضه اگزینوس ۲۱۰۰ یک بازگشت عالی به دنیای پردازنده‌ها داشت. اگرچه تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ عملکردی شبیه به هم را ارائه می‌دهند اما همچنان باهم هم‌تراز نیستند، به‌ویژه هنگامی که صحبت از حفظ عملکرد ثابت و یا پایداری مانند انجام بازی‌های طولانی مدت می‌شود. تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ گرما بیشتری دارد و عملکرد خود را در مقایسه با اسنپدراگون ۸۸۸ در حجم کاری بالا سریع‌تر از دست می‌دهد. با این حال تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ در انجام کارهای روزمره سریع است و شما باید ساعت‌ها وقت بگذارید تا متوجه تفاوت آن با تراشه اسنپدارگون ۸۸۸ شوید.

پیشنهاد نویسنده: گوشی رفرش و گوشی ریپک چیست؟ آیا ارزش خرید دارند؟

۹. گوگل Tensor

Google Tensor Photo 3 DQt1yAw

شرکت گوگل هیچ نیازی به معرفی کردن ندارد و تقریبا تمام افراد با این شرکت و خدمات مختلف آن آشنایی دارند. همان‌طور که احتمالا خبر دارید گوگل خالق اندروید است و نسل جدید سیستم عامل محبوب جهان هر ساله توسط همین گوگل معرفی می‌شود. گوگل در زمینه ساخت گوشی‌های هوشمند نیز فعالیت می‌کند و پیکسل‌های این سازنده به دلیل کیفیت دوربین‌های مثال زدنی و اندروید خام و بسیار جذاب مورد توجه کاربران هستند.

گوگل در پرچمدار جدید خود یعنی پیکسل ۶ پرو حالا برای اولین بار از تراشه اختصاصی خود یعنی گوگل تنسور استفاده کرده و اتفاقا این چیپست موفق شده در بین ۱۰ تراشه برتر حال حاضر موجود در جهان قرار بگیرد. این چیپست ۵ نانومتری طبق انتظار هشت هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Cortex-X1 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A76 با فرکانس ۲.۲۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز دارد و پردازنده گرافیکی Mali-G78 MP20 را نیز شامل می‌شود.

عملکرد موفق این چیپست در گوگل ۶ پرو باعث می‌شود تا در آینده نزدیک تراشه‌های قوی‌تری از گوگل شاهد باشیم و شاید این غول آمریکایی بتواند حتی با اپل رقابت کند.

۱۰. A13 بایونیک

iphone a13 bionic gpu

از عمر این چیپست دو سال می‌گذرد اما همچنان هم گوشی مانند ایفون ۱۱ که در سایت رسمی اپل قابل دسترس است از همین تراشه استفاده می‌کند. همچنین آیپد ۱۰.۲ نسل ۹ اپل نیز دارای همین چیپست است و همین نشان می‌دهد که سازنده آمریکایی هنوز هم به روی توانایی این مدل خیلی حساب می‌کند. البته که در عمل هم همین طور است و با وجود عمر دو ساله A13 هنوز هم عملکرد بسیار سریع و عالی دارد. این تراشه معماری ۷ نانومتری دارد و شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Lightning با فرکانس ۲.۶۵ گیگاهرتز و چهار هسته Thunder با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Apple GPU را شامل می‌شود.

آیا می‌دانستید انتقال برنامه های سیستمی به کارت حافظه مشکل کمبود حافظه داخلی گوشی را تا حدود زیادی برطرف می‌کند.

چرا در بنچمارک Antutu برخی تراشه‌های قوی‌تر نمره پایین‌تری دارند؟

برخی از تراشه‌ها با بنچمارک آنتوتو بیشتر سازگار هستند و همین باعث می‌شود تا نمره این تراشه‌ها بیشتر از رقبای خود شود. همچنین نسخه‌های مختلف بنچمارک Antutu ممکن است نتایج مختلفی داشته باشد و از این رو حتما باید نتایج یک نسخه مشابه را با هم مقایسه کنید. به طور کلی پایداری و عملکرد طولانی مدت تراشه‌های اپل بهتر از رقبا است و این موضوع در نتایج بنچمارکی مانند Antutu نمایش داده نمی‌شود.

سؤالات متداول

بهترین تراشه‌های ۲۰۲۲ کدام هستند؟

تراشه‌های A15 بایونک اپل، دیمنستی ۹۰۰۰ مدیاتک، اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام، A14 بایونیک اپل، اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس کوالکام و در نهایت اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ توانسته‌اند به ترتیب در رتبه‌های نسخت قرار بگیرند.

کدام گوشی‌ها با بهترین تراشه‌‌های سال ۲۰۲۲ عرضه شده‌اند؟

پرچمداران موجود در بازار یعنی سری ایفون ۱۳، سری شیائومی ۱۲ و سری S22 سامسونگ بهترین قدرت سخت افزاری را در بین محصولات موجود دارند.

در جدول زیر رده بندی پردازنده های موبایل از بهترین به پایین نمایش داده شده است و با یک نگاه می‌توانید به مقایسه پردازنده های موبایل بپردازید.

رتبه نام تراشه گوشی Centurion Mark AnTuTu 8 GeekBench 5*
Apple A15 Bionic Apple iPhone 13 ۸۰۱۱۹۹ ۱۷۲۲ / ۴۶۸۵
Dimensity 9000 Vivo X80 ۱,۰۴۹,۰۸۱ ۱۱۷۹/۴۱۸۹
Snapdragon 8 Gen 1 OnePlus 10 Pro ۱,۰۲۹,۵۵۶ ۱۲۵۹/۴۱۸۹
Apple A14 Bionic Apple iPhone 12 ۱۶۵ ۶۱۱۸۴۳ ۱۶۱۳ / ۳۹۰۹
Snapdragon 888 Plus Asus ROG Phone 5S ۸۶۳۵۵۲ ۱۱۶۰ / ۲۸۳۴
Exynos 2200 Samsung Galaxy S22 Ultra ۹۶۵,۸۷۴ ۹۳۴/۲۹۲۵
Snapdragon 888 OnePlus 9 ۱۵۸ ۷۲۲۹۰۷ ۱۱۴۰ / ۳۷۴۵
Dimensity 8100 Realme GT Neo 3 ۸۰۹۴۴۳ ۱۰۰۳/۲۶۰۷
Exynos 2100 Samsung Galaxy S21 ۱۵۶ ۶۹۸۹۶۵ ۱۰۸۵ / ۳۶۵۴
#۱۰ Google Tensor Google Pixel 6 Pro ۶۷۶۷۸۹ ۱۰۵۶ / ۲۸۵۵
#۱۱ Apple A13 Bionic Apple iPhone 11 ۱۵۴ ۵۲۴۸۴۶ ۱۳۴۵ / ۳۵۶۸
#۱۲ Kirin 9000 Huawei Mate 40 Pro ۱۵۲ ۶۹۸۷۹۵ ۱۰۶۷ / ۳۷۶۴
#۱۳ Kirin 9000E Huawei Mate 40 ۱۵۱ ۶۳۳۲۵۵ ۱۰۷۷ / ۳۷۷۲
#۱۴ Exynos 1080 Vivo X60 Pro ۱۵۱ ۶۳۷۲۳۲ ۸۵۰ / ۲۹۸۹
#۱۵ Snapdragon 870 Xiaomi Poco F3 ۱۵۱ ۶۴۷۵۰۹ ۱۰۱۰ / ۳۴۲۳
#۱۶ Snapdragon 865+ Asus ROG Phone 3 ۱۵۰ ۶۲۰۲۶۸ ۹۲۶ / ۳۳۴۲
#۱۷ Dimensity 1200 ۱۵۰* ۶۲۵۱۰۲ ۹۳۹ / ۳۳۶۷
#۱۸ Snapdragon 865 OnePlus 8 ۱۴۹ ۵۹۷۲۹۷ ۹۴۴ / ۳۴۵۴
#۱۹ Dimensity 1100 Vivo S9 ۱۴۹ ۶۱۲۳۰۹ ۸۶۶ / ۳۴۸۷
#۲۰ Snapdragon 780G Xiaomi Mi 11 Lite 5G ۱۴۷ ۵۱۲۰۸۴ ۸۱۳ / ۲۹۲۶
#۲۱ Dimensity 1000+ Xiaomi Redmi K30 Ultra ۱۴۶ ۴۸۶۰۴۳ ۸۰۴ / ۲۸۰۸
#۲۲ Apple A12 Bionic iPhone XS Max ۱۴۶ ۴۰۱۳۵۹ ۱۱۳۹ / ۲۹۴۴
#۲۳ Dimensity 1000 ۱۴۶* ۵۱۱۳۵۷ ۸۱۱ / ۳۰۸۴
#۲۴ Snapdragon 855+ Asus ROG Phone II ۱۴۵ ۴۸۸۱۵۰ ۷۹۲ / ۲۸۱۶
#۲۵ Snapdragon 860 POCO X3 Pro ۱۴۵ ۴۶۱۳۸۵ ۷۵۰ / ۲۵۸۲
#۲۶ Exynos 990 Samsung Galaxy S20 Ultra ۱۴۴ ۵۳۲۷۶۹ ۹۳۹ / ۲۷۷۲
#۲۷ Snapdragon 778G Plus Motorola Edge 30 ۸۲۱/۲۳۵۳
#۲۸ Snapdragon 855 OnePlus 7 Pro ۱۴۴ ۴۳۳۹۰۳ ۷۵۵ / ۲۶۴۰
#۲۹ Snapdragon 778G Realme GT Master Edition ۵۳۹۷۶۶ ۷۸۵/۲۸۷۲
#۳۰ Kirin 990 5G Huawei Mate 30 Pro 5G ۱۴۴ ۵۰۵۷۲۳ ۷۸۲ / ۳۰۹۷
#۳۱ Kirin 990 4G Huawei Mate 30 Pro 4G ۱۴۳
#۳۲ Kirin 990E 5G Huawei Mate 30E Pro 5G ۱۴۳ ۴۳۳,۸۹۴ ۷۶۵/۳۰۸۹
#۳۳ Exynos 9825 Galaxy Note 10+ ۱۴۲ ۴۵۵۱۳۰ ۷۷۴ / ۲۴۳۴
#۳۴ Exynos 9820 Samsung Galaxy S10 ۱۴۰ ۳۹۲۲۰۱ ۸۵۱ / ۲۳۰۷
#۳۵ Dimensity 1000L Oppo Reno3 5G ۱۴۰ ۳۴۲۱۰۷ ۳۱۳ / ۱۳۸۰
#۳۶ Kirin 985 5G Huawei Honor 30 ۱۳۹ ۴۲۱۰۷۱ ۶۹۱ / ۲۶۱۲
#۳۷ Kirin 980 Huawei Mate 20 Pro ۱۳۷ ۴۰۴۸۸۳ ۷۰۹ / ۲۴۸۸
#۳۸ Dimensity 1000C T-Mobile LG Velvet 5G ۱۳۷
#۳۹ Snapdragon 768G Redmi K30 5G Racing ۱۳۶ ۳۵۰۹۱۴ ۷۰۴ / ۲۰۳۱
#۴۰ Dimensity 820 Redmi 10X Pro 5G ۱۳۶ ۴۱۰۴۱۶ ۶۶۱ / ۲۶۷۷
#۴۱ Exynos 980 Samsung Galaxy A71 5G ۱۳۵ ۳۳۷۷۲۱ ۷۰۶ / ۱۸۶۴
#۴۲ Snapdragon 765G Oppo Reno 3 Vitality ۱۳۴ ۳۱۸۹۱۷ ۵۹۸ / ۱۸۲۹
#۴۳ Dimensity 800U Xiaomi Redmi Note 9T ۱۳۴ ۳۲۶۴۷۶ ۶۲۶ / ۱۹۳۱
#۴۴ Exynos 880 Vivo Y70s ۱۳۴ ۲۹۲۳۷۷ ۶۵۹ / ۱۸۳۳
#۴۵ Snapdragon 765 Motorola One 5G ۱۳۳ ۲۹۰۳۸۰ ۴۸۲ / ۱۸۱۸
#۴۶ Dimensity 800 Honor Play 4 ۱۳۳ ۳۲۱۲۵۳ ۵۵۴ / ۲۲۲۰
#۴۷ Snapdragon 750G Motorola Moto G 5G ۱۳۲ ۳۳۲۳۰۰ ۶۶۷ / ۱۹۹۹
#۴۸ Snapdragon 690 OnePlus Nord N10 5G ۱۳۱ ۲۹۱۱۴۸ ۶۱۳ / ۱۸۵۹
#۴۹ Dimensity 720 Realme v3 ۱۳۱ ۲۹۳۷۴۳ ۵۲۴ / ۱۶۸۷
#۵۰ Dimensity 700 Realme 8 5G ۱۳۱ ۲۹۳۴۱۹ ۵۴۰ / ۱۷۱۷
#۵۱ Apple A11 Bionic iPhone X ۱۳۰ ۳۱۶۵۲۴ ۹۲۶ / ۲۳۶۲
#۵۲ Snapdragon 695 OnePlus Nord CE 2 Lite 5G ۴۰۶,۲۲۱ ۶۹۰/۱۷۴۲
#۵۳ Snapdragon 845 OnePlus 6T ۱۲۷ ۳۶۲۴۷۶ ۵۱۵ / ۲۲۲۱
#۵۴ Exynos 9810 Samsung Galaxy Note 9 ۱۲۵ ۳۲۱۵۰۰ ۶۹۳ / ۲۰۴۰
#۵۵ Snapdragon 732G Poco X3 ۱۲۵ ۲۸۲۵۰۲ ۵۷۶ / ۱۸۱۱
#۵۶ Snapdragon 730G Oppo Reno 2 ۱۲۴ ۲۸۲۹۹۹ ۵۴۵ / ۱۷۴۸
#۵۷ Kirin 810 Honor 9X ۱۲۴ ۳۲۳۶۶۰ ۶۲۲ / ۲۰۴۰
#۵۸ Snapdragon 730 Redmi K20 ۱۲۳ ۲۵۵۳۴۰ ۵۴۵ / ۱۷۷۸
#۵۹ Snapdragon 720G Realme 6 Pro ۱۲۳ ۲۷۷۸۳۲ ۵۷۲ / ۱۷۰۷
#۶۰ Snapdragon 480 Vivo Y31s ۱۲۲ ۲۶۲۵۳۴ ۵۲۰ / ۱۶۶۶
#۶۱ Kirin 970 Huawei Mate 10 Pro ۱۲۱ ۲۳۹۴۴۰ ۳۹۱ / ۱۳۷۵
#۶۲ Helio G95 Realme 7 ۱۲۰ ۳۰۰۴۷۶ ۵۲۱ / ۱۶۰۸
#۶۳ Helio G90T Redmi Note 8 Pro ۱۱۹ ۲۸۵۸۲۴ ۴۹۷ / ۱۶۲۷
#۶۴ Apple A10 Fusion iPhone 7 Plus ۱۱۸ ۲۵۳۹۹۳ ۷۸۰ / ۱۴۱۹
#۶۵ Helio G90                    ۱۱۸* ۲۲۶۹۰۱ ۵۱۷ / ۱۶۴۲
#۶۶ Snapdragon 835 Google Pixel 2 XL ۱۱۷ ۲۸۰۱۰۱ ۳۹۰ / ۱۷۲۰
#۶۷ Exynos 8895 Samsung Galaxy S8+ ۱۱۴ ۱۷۶۰۷۸ ۳۸۴ / ۱۵۷۷
#۶۸ Snapdragon 712 Vivo Z5 ۱۱۴ ۲۲۵۴۸۵ ۴۰۹ / ۱۵۲۸
#۶۹ Snapdragon 710 Xiaomi Mi 8 SE ۱۱۳ ۲۲۱۲۸۶ ۳۹۶ / ۱۴۶۹
#۷۰ Snapdragon 678 Xiaomi Redmi Note 10 ۱۱۳ ۲۳۶۲۹۱ ۵۲۰ / ۱۴۹۲
#۷۱ Snapdragon 675 Redmi Note 7 Pro ۱۱۲ ۲۰۵۱۲۱ ۴۲۶ / ۱۳۸۶
#۷۲ Snapdragon 670 Oppo R17 ۱۱۱ ۱۸۰۹۸۴ ۳۵۱ / ۱۳۴۷
#۷۳ Helio P95 Oppo Reno 3 Pro 4G ۱۱۱ ۲۱۲۵۵۶ ۴۰۳ / ۱۵۲۶
#۷۴ Helio P90 OPPO Reno Z ۱۱۰ ۲۲۳۳۱۲ ۳۹۷ / ۱۵۱۰
#۷۵ Helio X30 Meizu Pro 7 Plus ۱۰۹
#۷۶ Apple A9 iPhone 6S Plus ۱۰۹ ۱۷۲۴۳۲ ۵۴۶ / ۱۰۰۲
#۷۷ Snapdragon 821 OnePlus 3T ۱۰۸ ۱۷۷۱۶۶ ۳۴۳ / ۷۵۴
#۷۸ Snapdragon 820 LG G5 ۱۰۷ ۱۶۸۵۴۰ ۳۲۵ / ۸۰۸
#۷۹ Helio G85 Redmi Note 9 ۱۰۷ ۱۹۵۶۰۳ ۳۵۷ / ۱۲۶۸
#۸۰ Exynos 8890 Samsung Galaxy S7 Edge ۱۰۶ ۱۷۸۱۵۴ ۳۷۵ / ۱۳۲۸
#۸۱ Helio G80 Redmi 9 ۱۰۶ ۲۰۳۸۲۹ ۳۵۴ / ۱۳۱۱
#۸۲ Helio G70 Realme C3 ۱۰۵ ۱۹۶۵۳۳ ۳۶۰ / ۱۲۷۹
#۸۳ Helio P65 Vivo S1 ۱۰۵ ۱۸۷۲۵۲ ۳۵۲ / ۱۲۸۳
#۸۴ Kirin 960 Huawei Mate 9 Pro ۱۰۳ ۲۰۹۹۰۹ ۳۸۴ / ۱۵۹۰
#۸۵ Exynos 9611 Samsung Galaxy M30s ۱۰۳ ۱۸۴۶۷۳ ۳۳۱ / ۱۲۱۸
#۸۶ Exynos 9610 Samsung A50 ۱۰۲ ۱۷۰۲۹۳ ۳۴۱ / ۱۱۵۲
#۸۷ Snapdragon 660 Xiaomi Mi A2 ۱۰۱ ۱۵۶۸۱۷ ۳۳۸ / ۱۳۳۴
#۸۸ Exynos 9609 Moto One Vision ۱۰۱ ۱۸۸۸۹۰ ۳۳۰ / ۱۲۵۹
#۸۹ Snapdragon 665 Redmi Note 8 ۱۰۱ ۱۷۷۹۰۶ ۳۱۸ / ۱۳۷۰
#۹۰ Snapdragon 662 Moto G9 ۱۰۱ ۱۸۰۰۱۱ ۳۱۶ / ۱۴۰۲
#۹۱ Helio P70 Realme U1 ۹۹ ۱۹۰۵۰۹ ۳۰۲ / ۱۴۱۳
#۹۲ Snapdragon 460 Moto E7 Plus ۹۹ ۱۴۸۶۰۳ ۲۶۰ / ۱۱۷۰
#۹۳ Helio P60 Realme 1 ۹۸ ۱۷۰۴۰۰ ۲۷۵ / ۱۱۲۷
#۹۴ Exynos 7885 Samsung Galaxy A7 (2018) ۹۸ ۱۳۹۲۲۱ ۳۲۵ / ۱۰۵۴
#۹۵ Kirin 710 Huawei Honor 8X ۹۸ ۱۶۵۶۶۶ ۳۳۶ / ۱۲۱۲
#۹۶ Snapdragon 636 Nokia X6 ۹۷ ۱۴۷۳۲۵ ۲۷۷ / ۱۱۴۰
#۹۷ Exynos 7904 Galaxy M20 ۹۶ ۱۱۸۴۲۰ ۲۷۵ / ۱۰۲۲
#۹۸ Exynos 850 Samsung Galaxy A21s ۹۶ ۱۲۷۰۳۱ ۱۶۳ / ۹۵۵
#۹۹ Snapdragon 632 Meizu Note 8 ۹۲ ۱۲۲۰۲۴ ۲۶۵ / ۱۰۵۰
#۱۰۰ Exynos 7884 Samsung Galaxy A20 ۹۲ ۱۱۰۷۹۲ ۲۴۹ / ۹۰۷
#۱۰۱ Exynos 7884A Samsung Galaxy J3 Orbit ۹۱
#۱۰۲ Kirin 955 Huawei Honor V8 ۸۹ ۱۱۹۶۹۹ ۳۴۷ / ۱۰۹۵
#۱۰۳ Snapdragon 630 Motorola Moto X4 ۸۸ ۱۱۸۴۴۴ ۱۷۷ / ۹۹۰
#۱۰۴ Kirin 950 Huawei Mate 8 ۸۸ ۱۷۲۱۱۹ ۳۴۰ / ۱۲۸۵
#۱۰۵ Exynos 7872 Meizu M6s ۸۷
#۱۰۶ Helio X27 UMIDIGI Z Pro ۸۵
#۱۰۷ Exynos 7420 Samsung Galaxy S6 Edge ۸۱ ۱۱۴۷۸۹ ۲۶۰ / ۸۹۳
#۱۰۸ Helio P35 Infinix Note 6 ۸۱ ۹۹۱۴۸ ۱۷۲ / ۹۷۴
#۱۰۹ Helio G35 Realme C11 ۸۱ ۱۱۰۶۸۵ ۱۷۷ / ۹۹۷
#۱۱۰ Snapdragon 810 OnePlus 2 ۸۰
#۱۱۱ Helio P30 Gionee M7 ۸۰
#۱۱۲ Helio G25 Redmi 9A ۸۰ ۹۱۵۴۵ ۱۳۶ / ۴۷۵
#۱۱۳ Helio X23 Lenovo K8 Note ۷۹
#۱۱۴ Helio P23 OPPO F5 ۷۹ ۱۰۳۳۸۷ ۱۵۵ / ۸۶۳
#۱۱۵ Helio A25 Infinix Smart 4 Plus ۷۸
#۱۱۶ Helio X25 Meizu Pro 6 ۷۷
#۱۱۷ Exynos 7880 Samsung Galaxy A7 (2017) ۷۷ ۱۰۵۴۸۸ ۱۴۷ / ۹۱۴
#۱۱۸ Helio X20 Sharp Z2 ۷۵ ۹۲۱۷۱ ۲۶۷ / ۸۱۰
#۱۱۹ Helio P25 Gionee A1 Plus ۷۵
#۱۲۰ Snapdragon 653 Samsung Galaxy C9 Pro ۷۴
#۱۲۱ Helio P20 Sony Xperia XA1 ۷۴
#۱۲۲ Apple A8 iPhone 6 Plus ۷۴
#۱۲۳ Snapdragon 626 Motorola Moto Z2 Play ۷۲
#۱۲۴ Snapdragon 625 Xiaomi Mi A1 ۷۱ ۱۰۲۷۲۶ ۱۷۱ / ۱۰۳۲
#۱۲۵ Kirin 659 Huawei Honor 7X ۷۱
#۱۲۶ Kirin 658 Huawei P10 Lite ۷۱
#۱۲۷ Snapdragon 650 Redmi Note 3 Pro ۷۰
#۱۲۸ Kirin 655 Huawei Honor 6X ۷۰ ۶۷۱۶۳ ۱۷۴ / ۸۴۸
#۱۲۹ Kirin 650 Huawei Honor 5C ۷۰ ۶۴۸۰۲ ۱۷۱ / ۸۰۱
#۱۳۰ Snapdragon 439 Vivo Y93 ۶۹ ۹۸۲۸۰ ۱۸۰ / ۸۰۷
#۱۳۱ Helio P22 Xiaomi Redmi 6 ۶۹ ۹۷۸۱۶ ۱۵۶ / ۷۴۶
#۱۳۲ Snapdragon 652 Samsung Galaxy A9 Pro ۶۹ ۹۸۰۵۵ ۲۵۹ / ۹۹۰
#۱۳۳ Snapdragon 450 Motorola Moto G6 ۶۹ ۸۸۶۹۳ ۱۵۲ / ۹۷۱
#۱۳۴ Snapdragon 808 Nexus 5X ۶۸
#۱۳۵ Exynos 7870 Samsung Galaxy J7 (2017) ۶۷ ۸۵۸۱۵ ۱۲۹ / ۴۹۵
#۱۳۶ Helio A22 Xiaomi Redmi 6A ۶۶ ۸۰۸۰۳ ۱۶۲ / ۵۴۵
#۱۳۷ Kirin 935 Huawei Honor 7 ۶۶
#۱۳۸ Kirin 930 Huawei P8 ۶۵
#۱۳۹ Apple A7 iPhone 5s ۶۵
#۱۴۰ Snapdragon 429 Nokia 3.2 ۶۵ ۸۳۵۸۵ ۱۷۱ / ۵۴۷
#۱۴۱ Helio A20 Ulefone Armor X7 ۶۳
#۱۴۲ Exynos 5433 Samsung Galaxy Note 4 ۶۱
#۱۴۳ Helio P18 Nokia 5.1 ۶۱
#۱۴۴ Helio P10 ZTE Nubia N1 ۵۹
#۱۴۵ Snapdragon 435 Moto E5 Plus ۵۹ ۷۳۴۵۱ ۱۲۶ / ۵۸۰
#۱۴۶ Helio X10 HTC One E9 ۵۹
#۱۴۷ Exynos 7580 Samsung Galaxy A7 (2016) ۵۸
#۱۴۸ Snapdragon 430 Xiaomi Redmi 3s ۵۷
#۱۴۹ Snapdragon 617 Motorola Moto G4 Plus ۵۵
#۱۵۰ Exynos 7570 Samsung Galaxy J5 Prime ۵۳ ۵۶۹۹۴ ۱۰۹ / ۳۶۶
#۱۵۱ Snapdragon 616 Huawei Honor 7i ۵۲
#۱۵۲ Snapdragon 615 Lenovo Vibe P1 ۵۱
#۱۵۳ MT6750T Oppo F3 ۵۱
#۱۵۴ Snapdragon 427 Moto G6 Play ۵۰
#۱۵۵ MT6739 HTC Desire 12 ۵۰ ۴۹۲۴۰ ۱۰۴ / ۳۴۸
#۱۵۶ Snapdragon 425 Nokia 2.1 ۴۹
#۱۵۷ MT6738 Alcatel A30 Fierce ۴۹
#۱۵۸ MT6753 Lenovo K4 Note ۴۹
#۱۵۹ MT6752 Lenovo K3 Note ۴۸
#۱۶۰ MT6750 Oppo F1s ۴۸
#۱۶۱ Qualcomm 215 LG K22 ۴۸
#۱۶۲ Snapdragon 415 Lenovo Vibe K5 ۴۷
#۱۶۳ Kirin 620 Huawei P8 Lite ۴۷
#۱۶۴ Snapdragon 412 BQ Aquaris X5 ۴۶
#۱۶۵ MT6737T Samsung Galaxy J2 Prime ۴۶
#۱۶۶ Snapdragon 410 Xiaomi Redmi 2 ۴۵
#۱۶۷ MT6737 Moto E4 Plus ۴۵ ۴۱۷۸۹ ۱۳۰ / ۴۳۹
#۱۶۸ MT6735 Meizu M2 ۴۲

برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید

[تعداد امتیازات: ۴۵ امتیاز میانگین: ۳.۴]

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.