بهترین لپ‌تاپ‌های بررسی شده‌ی زومیت در سال ۱۴۰۱

mp laptops 1401 2 6412068ffc5aadb2f1706766

سال ۱۴۰۱ با تمامی اتفاقات مثبت و منفی‌اش روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و فرصت خوبی است تا مروری بر بهترین محصولات بررسی شده در این سال داشته باشیم.

طی یک سال گذشته ۱۹ بررسی لپ‌تاپ از سوی زومیت منتشر شد که درمیان آن‌ها از لپ‌تاپ‌های اقتصادی گرفته تا اولترابوک و مدل‌هایی گیمینگ به‌چشم می‌خورد. نکته جالب اینکه طی مدتی مشابه، هزینه موردنیاز برای خرید یک مک بوک ایر M1 نسخه رم ۸ و حافظه ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت از ۲۶ میلیون تومان به بیش از ۴۵ میلیون تومان رسیده است! کاهش ۵۰ درصدیِ قدرت خرید لپ‌تاپ تنها درطول مدت یک سال آن‌هم برای محصولی که از عرضه آن نزدیک به ۲ سال می‌گذرد.

ایسوس (Asus)

با گذر از این موارد «حاشیه‌ای» به اولین برند لیست یعنی ایسوس می‌رسیم که قسمت عمده بررسی‌های لپ‌تاپ در زومیت را به‌خود اختصاص داده است.

لپ‌تاپ Zephyrus M16 2022

زفیروس M16 با ادعای بزرگی وارد میدان شد: محصولی قدرتمند با ضخامت کمتر از ۲۰ میلی‌متر که کمتر از ۲ کیلوگرم وزن دارد. مدلی که در زومیت دراختیار داشتیم از تراشه Core i9-12900H اینتل و گرافیک GeForce RTX 3070 Ti انویدیا استفاده می‌کرد؛ اما امکان خرید این مدل با گرافیک RTX 3080 Ti نیز وجود دارد.

همانطور که در بررسی Zephyrus M16 2022 ایسوس خوانده‌اید، پردازنده نسل دوازدهی اینتل درکنار گرافیک‌های قدرتمند RTX 3000 سری لپ‌تاپ انویدیا روحی تازه در کالبد زفیروس M16 دمیده‌اند؛ اتفاقی که در مدل سال ۲۰۲۱ به‌واسطه عملکرد ناپایدار پردازنده‌های نسل یازدهی تیم آبی شاهد نبودیم.

البته عملکرد زفیروس M16 همواره مثبت نیست و شامل ایراداتی نیز می‌شود که ضعف سیستم خنک کننده تنها یکی از آن‌ها خواهد بود. مورد دیگری که ماهیت این لپ‌تاپ را به‌کلی عوض می‌کند عملکرد دستگاه درحال متکی به‌باتری است؛ به‌طوری که عملکرد تراشه مرکزی تا ۳۰ درصد و عملکرد گرافیک نیز قریب به ۴۰۰ درصد کاهش پیدا می‌کند!

زفیروس M16 در زمان بررسی و در روزهای پایانی اردیبهشت ماه با قیمت ۸۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد اما حالا قیمتی بالاتر از ۱۲۰ میلیون تومان دارد.

لپ‌تاپ Zephyrus G14

مهرداد عیسی‌لو لپ‌تاپ Zephyrus G14 را نسخه‌ای کامپکت از Zephyrus M16 می‌داند که درکنار ابعاد مناسب خود قدرت قابل قبولی را در قالب محصولی گیمینگ ارائه می‌کند. شاید جذاب‌ترین قسمت Zephyrus G14 ال‌ای‌دی‌های پشت آن باشد که درون ۱۴۹۶۹ روزنه‌ی کوچکِ ماشین‌کاری شده قرار دارند. البته تعداد LEDها به‌طور دقیق ۱۴۴۹ عدد است و امکان شخصی‌سازی آن نیز فراهم شده.

اما همانطور که حدس می‌زنید Zephyrus G14 با مشکلاتی مانند داغ شدن بیش‌از‌حد در پردازش‌های سنگین و همچنین ضعف در شارژدهی مناسب روبه‌رو است که البته باتوجه به عملکرد مناسب گیمینگ در چنین ابعاد کوچکی، قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

فاکتور قیمتی ضعف دیگر است که G14 را در پله‌ای مشابه با مدل‌های پرقدرت‌تری چون Zephyrus M16 و Legion 5 Pro قرار می‌دهد.

لپ‌تاپ ROG Strix Scar 15 2022

سومین و آخرین نماینده ایسوس به ROG Strix Scar 15 2022 اختصاص دارد؛ لپ‌تاپی که با تراشه Core i9 – 12900H و گرافیک RTX 3070 Ti یکی از قدرتمندترین مدل‌های گیمینگ این شرکت به‌شمار می‌رود.

برخلاف دو مدل پیشین Strix Scar 15 به‌واسطه بدنه پلاستیکی و صدالبته سیستم خنک‌کننده کارآمدی که دارد، حتی در سنگین‌ترین پردازش‌ها نیز داغ نمی‌کند و پایداری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

نمایشگر QHD این مدل به‌همراه نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز آن به‌تنهایی نقطه قوتی برای یک لپ‌تاپ گیمینگ به‌شمار می‌رود. البته مشکل افت عملکرد در حالت UnPlugged به‌دلیل توان مصرفی بالای قطعات همچنان پابرجاست.

تبلت گیمینگ ROG Flow Z13

البته که وجود یک تبلت در لیست بهترین لپ‌تاپ‌های بررسی شده زومیت در نگاه اول چندان منطقی نیست؛ اما ROG Flow Z13 به‌همراه کیبورد عرضه می‌شود و توان عرض‌اندام به‌عنوان یک تبلت را نیز ندارد. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا در این لیست در قامت یک لپ‌تاپ گیمینگی حاضر شود که تاحدودی امکان تبلت شدن نیز دارد.

خوش‌ساختی Flow Z13 را از همان ابتدای لمس بدنه متوجه خواهید شد. تمامی قسمت‌های بدنه از فلز ساخته شده‌اند که مقاومت بالای آن را نیز تضمین می‌کند. Z13 ضخامتی مشابه یک لپ‌تاپ دارد و با اتصال کیبورد به‌آن این شباهت بیش‌از‌پیش افزایش پیدا می‌کند.

Z13 را می‌توان ترکیبی از ROG Mothership ایسوس و سرفیس پرو مایکروسافت دانست؛ حتی در کیبورد دستگاه یک کپی کامل از کیبورد سرفیس به‌شمار می‌رود. ایسوس درون جعبه Flow Z13 یک قلم نیز قرار داده است تا علاقه‌مندان به طراحی را نیز به‌جمع خریداران احتمالی دستگاه بیافزاید.

اما اصلی‌ترین دلیل وجود Z13 در این لیست نه شباهت آن به سرفیس پرو، بلکه سخت‌افزار قدرتمند آن است. این مدل با بهره‌مندی از تراشه نسل دوازدهمی Core i9-12900H و گرافیک RTX 3050 Ti گزینه‌ای عالی برای گیمینگ به‌حساب می‌آید. ازطرفی در این مدل خبری از وضوح بالای نمایشگر نیست و با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز به‌خوبی می‌تواند از پس گرافیکی‌ترین بازی‌ها برآید. ازطرفی سیستم خنک کننده دستگاه نیز به‌خوبی دمای بدنه را مدیریت می‌کند و خبری از داغی‌های بیش‌ازحد بدنه نیست.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.