بلندترین صدا در دنیای حیوانات متعلق به چه جانوری است؟

شاید تصور این موضوع که برخی حیوانات صدایشان بلندتر از قطار و سیستم اعلام حریق است، برای بیشتر افراد غیر قابل تصور باشد. در این گزارش به بررسی بلندترین اصوات در دنیای حیوانات می پردازیم.

به گزارش سیناپرس، وقتی به یک حیوان پر سر و صدا فکر می کنید، احتمالاً صدا پارس سگ همسایه یا صدای خروس در سحرگاه به ذهنتان خطور می کند ولی باید بدانید برخی از حیوانات می توانند صدایی بلندتر از شلیک گلوله، آژیر خطر یا حتی پرتاب موشک ایجاد کنند.

باید اذعان داشت که گوش انسان می تواند صداهایی به بلندی ۱۲۰ دسی بل را قبل از آسیب دائمی تحمل کند، اما شنیدن هر صدایی حتی برای دوره های کوتاه با فرکانس  بلندتر از ۱۱۰ دسی بل می تواند خطرناک باشد. در ادامه به معرفی برخی از بلندترین صداها در جهان حیوانات می پردازیم:

میمون زوزه کش – ۹۰ دسی بل

میمون‌های زوزه ‌کش سیاه، ریش‌های بلند، موهای پرپشت و حالتی بداخلاق دارند. زوزه آنها از فاصله ۳ کیلومتری شنیده می شود و قرار است به عنوان هشداری برای گروه های دیگر میمون های زوزه کش عمل کند.

سگ خانگی – ۱۱۳ دسی بل

1 19

صدای پارس سگ ها معمولاً بلند است. اما رکورد بلندترین پارس در اختیار یک  سک از نژاد رتریور طلایی به نام چارلی است که در استرالیا زندگی می کند. صدای پارس او در سال ۲۰۱۲ به ۱۱۳ دسی بل رسید.

شیر – ۱۱۴ دسی بل

2 6

به گزارش سیناپرس، شیرها راه های مختلفی از جمله خرخر کردن، غر زدن و حتی میو میو کردن، برای برقراری ارتباط دارند. اما صدای غرش آن ها واقعا وحشتناک است و به همه موجودات در فاصله ۸ کیلومتری یادآوری می کند که در قلمرو سلطان جنگل هستند.

خفاش بولداگ بزرگ – ۱۴۰ دسی بل

3 7

خفاش بولداگ بزرگ که به عنوان خفاش ماهیگیری نیز شناخته می شود. این جانور یکی از پر سر و صداترین گونه های خفاش است. آنها می توانند سیگنال های پژواک تا ۱۴۰ دسی بل را ساطع کنند که به آنها در شکار طعمه کمک می کند. این صدا از انفجار آتش بازی بلندتر است.

میگو ببری – ۲۱۰ دسی بل

4 7

این میگوی ریز با وجود اینکه تنها ۴ تا ۵ سانتی متر طول دارد، می تواند صدای شلیک یک گلوله را تولید کند. آنها با کوبیدن چنگال های خود که صدایی بلند و به دنبال آن یک انفجار ایجاد می کند، سر و صدای خود را ایجاد می کنند. این موج صوتی قدرتمند در زیر آب می تواند طعمه را کاملاً فلج کرده یا حتی آن را بکشد.

نهنگ اسپرم – ۲۳۳ دسی بل

5 12

به گزارش سیناپرس، نهنگ اسپرم بزرگ ‌ترین نهنگ دندان ‌دار جهان محسوب می شود که طول آن به طور متوسط ۱۵ متر است. این پستاندار عظیم الجثه می تواند صدایی با قدرت بیش از ۲۳۰ دسی بل  در زیر آب صدا ایجاد کند که از پرتاب موشک یا بلند شدن هواپیما بلندتر است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

نوشته بلندترین صدا در دنیای حیوانات متعلق به چه جانوری است؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link