بلسفموس یکی از نادیده گرفته‌شده‌ترین بازی‌های چند سال اخیر است؛ دارک سولز دوبعدی

اگر شما از طرفدار بازی‌های مستقل (Indie) باشید قطعاً با بلسفموس (Blasphemous) آشنایی دارید. این بازی یکی از عناوین بسیار خاص در سبک دو بعدی است. سیستم بازی نیز حالت سولز لایک داشته ولی چندان دشوار نیست. البته شرکت سازنده، به نام The Game Kitchen تلاش کرده تا با قرار دادن چالش‌های مختلف، تجربه دوباره بازی را سخت‌تر کند.

در این متن من قصد ندارم به مدح و ستایش بازی بلسفموس بپردازم. به دلیل اینکه نمی‌توان گفت یک عنوان بدون ایراد است. بلکه قصد دارم به این اشاره کنم که بلسفموس لایق نمره‌ی ۷۷ از متاکریتیک هم نیست. بلکه باید نمره بیشتری می‌گرفته و توجه بیشتری به آن می‌شد. پس اگر با این بازی آشنایی دارید یا اینکه به سبک مترویدوینیا (Metroidvania) و دو بعدی علاقه دارید، با من همراه باشید.

داستان بلسفموس پیچیده اما زیبا

کلمه بلسفموس به معنای کفرآمیز است اما به دلیل بار منفی معنای آن ترجیح دادم از نام اصلی بازی استفاده کنم. از اسم بازی مشخص است که شما به چه سبک داستانی روبرو هستید. در دنیای بلسفموس همه به هیولا تبدیل شده و مشکلی دارند. همگی آن‌ها هم به دست یک معجزه (Miracle) اتفاق افتاده و به نوعی همه افراد این دنیا در عذاب هستند. نام کاراکتر اصلی شما توبه‌کار (Penitent One) است. هدف شما هم شکست دادن تک تک دشمنان بزرگ بازی و رسیدن به مقام رهبری دنیای بلسفموس است.

بازی بلسفموس

یکی از شاخصه‌های بلسفموس پلتفرمینگ آن است که موانع دقیق و خوب طراحی شده‌اند.

داستان بازی نسبتاً پیچیده است و توضیحی که من در ابتدا دادم تنها به آن اشاره می‌کند. برای مثال برای اینکه شما یک درب را در ابتدای بازی باز کنید باید ۳ تمسخر (Humiliation) را با خود حمل کنید. به طور کلی شما باید به موارد به این شکل علاقه داشته باشید تا از بازی بلسفموس لذت ببرید. با اینحال باید گفت که داستان بازی یکی از موارد جذاب آن است.

بحث داستان بازی باعث می‌شود تا کمی در برخی موارد آزاردهنده باشد. استفاده از نام معجزه یا به طور کلی طراحی و نام غولآخرها (Bosses) همگی به سبک بسیار خاصی بوده که برای برخی آزاردهنده است. البته بازی به شدت هوشمندانه طراحی شده و به نکات بسیار جالبی در آن اشاره می‌شود. چیزی که باعث می‌شود داستان بلسفموس بیشتر گیرا و جذاب بشود، طراحی آن است که در ادامه در موردش صحبت خواهم کرد.

شخصیت پردازی در بازی بلسفموس بسیار جالب است

در بازی بلسفموس شما با یک دنیای شکنجه شده روبرو هستید. به همین دلیل قرار نیست که افراد داخل این دنیا چندان مهربان باشند. با اینحال در بلسفموس کاراکترهای مختلفی وجود دارند تا به شما در بازی کمک کنند. یکی از این کاراکترها دئوگراسیاس (Deogracias) است. او در مکان‌های مختلفی از بازی حضور داشته تا شما را در راهتان راهنمایی کند.

یکی از نکته‌های جالب در این بازی انتخاب اسامی بسیار هوشمندانه است. برای مثال همین دئوگراسیاس به معنای شکر الهی بوده که با توجه به وضعیت این کاراکتر استفاده از این نام بسیار جالب است.

بازی بلسفموس

یکی از کاراکترهای جالب در بازی بلسفموس دو صورت (Two Face) است. همانطور که می‌بینید این شخصیت دارای دو صورت بوده و هرچه جلوتر می‌روید، صورت جوان‌، جوانتر و صورت پیر، پیرتر می‌شود.

دنیای بازی بلسفموس به نسبت بزرگ است

با توجه به داستان بازی، شما متوجه خواهید شد که چرا دنیای آن به این شکل است. دنیای بازی بلسفموس بسیار تاریک بوده و همه‌چیز در آن عجیب طراحی شده است. به هنگامی که شما در آن بگردید با انسان‌های آویخته شده به چوب مواجه خواهید شد. نکته مثبت این بازی اینجاست که دارای چندین بخش مختلف است. به همین دلیل شما با یک دنیای یکسان روبرو نیستید.

شرکت سازنده نیز تمام تلاش خود را کرده تا تنوع در بازی حفظ بشود. هر بخش از دنیای بلسفموس دارای دشمنان مخصوص خود بوده و با بخش دیگر تفاوت زیادی دارد. همین باعث می‌شود تا شما با اشتیاق هر قسمت را بگردید. تقریباً می‌توان گفت که هر قسمت هم غولآخر مخصوص خود را داشته که در مبارزه خود از مواردی که شما از دنیای آموختید استفاده خواهد کرد.

یک نقشه هم وجود دارد که شما می‌توانید موارد مختلف را در آن پیدا کنید. دنیای بازی بلسفموس دو مشکل اصلی دارد. مشکل اول کم بودن مکان‌های ذخیره بازی است. بلسفموس دارای سیستمی مثل دارک سولز برای ذخیره است. شما باید در یک مکان عبادت کنید تا جان شما کامل شده و از طرفی اگر بمیرید از آنجا بازی را آغاز کنید. تعداد این موارد در بلسفموس بسیار کم است. گاهی از اوقات شما پس از یکبار مرگ باید فاصله زیادی را طی کنید تا به مقصد برسید.

مشکل دوم کم بودن تعداد مکان‌های سفر سریع (Fast Travel) است. در کل در بلسفموس چند عدد مکان برای سفر سریع وجود دارد. این موارد در مکان‌های خوبی قرار دارند و فاصله شما را خیلی کم می‌کنند ولی به اندازه عناوین دیگر کارآمد نیستند. به همین دلیل است که نیاز بود تعداد زیادی از مکان‌های سفر سریع در بازی وجود داشته باشد.

بازی بلسفموس

طراحی هنری بازی بلسفموس چشم‌گیر است

چیزی که باعث می‌شود من بگویم بازی بلسفموس نادیده گرفته شده است، طراحی هنری آن است. این بازی به طرز عجیبی زیبا است. در اصل دنیا و داستان بازی همگی در سایه‌ی همین طراحی هنری زیبا جلوه می‌کنند. با وجود اینکه این بازی دو بعدی است واقعاً جالب ساخته شده و جزئیات در آن بسیار زیاد است.

در دیدگاه بسیاری از افراد غولآخرها یا دشمنان بازی بسیار ترسناک و چندش‌آور طراحی شده‌اند. اگر شما به داستان بازی توجه کنید، این چیزی است که سازندگان بازی از آن می‌خواهند. در اصل دنیای بازی به شکلی طراحی شده تا شما از معجزه متنفر شوید. همین موضوع را بسیار جالب می‌کند. بلسفموس با اکثر عناوین دو بعدی‌ای که تا الان دیده‌اید، تفاوت زیادی دارد. دلیل اصلی آن هم همین طراحی عجیب و زیبای آن است.

از طراحی هنری بازی هرچه بگویم کم گفتم. در اصل نقطه قوت بازی هم همین مورد است. وگرنه در کل شما با یک عنوان دو بعدی سولزلایک روبرو هستید که چندان هم دشوار نیست. همانطور که قبل‌تر گفتیم دنیای بازی بسیار خاص ساخته شده است. این خاص بودن به خاطر طراحی هنری آن است.

مبارزات با غولآخرها در بلسفموس بسیار هیجان انگیز است

بلسفموس دارای غولآخرهای زیادی است. البته اگر تعداد آن‌ها را با دنیا و طول مدت گیم‌پلی بازی بسنجید. با اینحال هر کدام از این موجودات داستان و ویژگی‌های خاص خود را دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا تجربه شما تنوع داشته باشد و از بلسفموس خسته نشوید.

به طور کلی مبارزات در بلسفموس چندان دشوار نیستند. شما اگر زمانبندی دقیقی داشته باشید، بدون حتی یک توانایی جدید هم می‌توانید بازی را به اتمام برسانید. تنها جایی که واقعاً بازی دشوار می‌شود غولآخر انتهایی بازی است. در این قسمت بلسفموس تمام توانایی‌های شما را به چالش کشیده و هرچه در میانه راه به شما آموخته است را از شما می‌خواهد.

خوب بودن طراحی هنری در این بخش از بازی هم تأثیرگذاشته است. غولآخرها بسیار زیبا طراحی شده و هرکدام حرکات خاصی دارند. همه این موارد به داستان بازی مربوط بوده و به نقش آن‌ها در روند بازی ارتباط دارند. طراحی غولآخرها در بازی بلسفموس بسیار هوشمندانه بوده و هر مبارزه برای شما خاص و به یاد ماندنی است.

یکی از نکات مثبت بلسفموس این است که باخت شما زیان زیادی به کاراکتر وارد نخواهد کرد. به این معنا که شما Tears of Atonement که واحد داخل بازی است را از دست نخواهید داد. به همین دلیل می‌توانید راه‌های مختلف را برای مبارزه انتخاب کرده و خلاقانه با دشمنان بجنگید و از باخت نترسید.

بازی بلسفموس

موسیقی بلسفموس شما را سرگرم خواهد کرد

دقت کنید که بلسفموس یک عنوان ایندی است. به همین دلیل نباید انتظار یک گروه بزرگ برای ساخت موسیقی این بازی را داشته باشیم. با اینحال فردی که مسئول این مورد بوده به بهترین نحو کار خود را انجام داده است. هر منطقه دارای موسیقی مخصوص به خود است. حتی هر مبارزه با غولآخر هم موسیقی مخصوص خود را داشته که نشان می‌دهد سازندگان این بازی به این موضوع توجه کرده‌اند.

بحث اصلی اینجاست که در عین سادگی شما با موارد مختلفی روبرو خواهید شد. صداگذاری نیز در این بازی به بهترین نحو خود بوده و به شما حس رضایت را القا خواهد کرد. در ابتدای عرضه بازی من با مشکلاتی از قبیل عدم پخش شدن صدا روبرو بودم. با گذشت زمان و دفعه دوم که این بازی را امتحان کردم، مشکلات آن برطرف شده و از لحاظ صدا باگ خاصی در بازی وجود ندارد.

پشتیبانی شرکت سازنده از این بازی جالب است!

زمانی که بحث از یک عنوان ایندی می‌شود شما انتظار پشتیبانی چندانی را از بازی  ندارید. البته اگر ماینکرفت (Minecraft) را در نظر نگیرید. با اینحال شرکت سازنده بلسفموس از این بازی به بهترین نحو پشتیبانی کرده است. این بازی در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و تا الان چند بسته الحاقی مختلف دریافت کرده است. همین باعث می‌شود تا شما اگر پس از مدتی دوباره آن را تجربه کنید، با محتوای جدید روبرو بشوید.

داستان‌های جدید بازی در اصل باعث کامل شدن داستان اصلی آن می‌شوند. تعدادی کاراکتر تازه به همراه چند منطقه جدید همگی باعث خواهند شد تا بلسفموس از نسخه اولیه بزرگ‌تر بشود. در حال حاضر نیز نسخه کامل این بازی موجود بوده و شامل تمامی محتوای اضافه عرضه شده برای آن است.

بازی بلسفموس

حرف آخر

همانطور که در ابتدای متن گفتم، قصد من از این متن نقد یا ستایش بازی بلسفموس نیست. بحث اصلی اینجاست که این بازی شدیداً نادیده گرفته شده و توجه کمی به آن شده است. این درصورتی است که بلسفموس لایق چیزی بیش از این موارد است. درست است که بازی در مواقعی دارای مشکل است و خب هیچ عنوانی بدون نقص نیست.

نکته اصلی اینجاست که بلسفموس یک رویکرد متفاوت در دنیای عناوین دو بعدی است. داستان بازی بسیار پیچیده بوده و به طور کلی یک عنوان متفاوت و خاص است. شما امکان دارد که از این سبک عناوین خوشتان نیاید و این سلیقه شما است. قطعاً در مواقعی بلسفموس بسیار آزاردهنده می‌شود که این جزئی از تجربه بازی است. به طور کلی بازی بلسفموس یکی از بهترین بازی‌های ایندی ساخته شده در چند سال اخیر است. پس اگر به سبک سولزلایک و دو بعدی علاقه دارید، قطعاً نگاهی به آن بیاندازید.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.