بررسی مانیتور خمیده Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

عموماً انتخاب و خرید مانیتوری با مشخصات‌فنی قابل‌توجه و درعین‌حال باکیفیت و خوش‌قیمت، امری دشوار خواهد بود و معمولاً خریداران در طیف وسیعی از انتخاب‌های گوناگون و فهرستی بلندبالا از مدل‌ها، سردرگم می‌شوند؛ اما مانیتور Optix G27CQ4 شرکت MSI با مشخصات قابل توجه و برچسب قیمتی مناسب، روی کاغذ، گزینه‌ای ایده‌آل برای مقاصد گیمینگ به‌نظر می‌آید.


مانیتور Optix G27CQ4 در دسته مانیتورهای گیمینگ اقتصادی MSI قرار می‌گیرد و از شاخص‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به پنل ۲۷ اینچ خمیده VA با وضوح ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل و نرخ‌نوسازی ۱۶۵ هرتز اشاره کرد. نرخ پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه و کنتراست داینامیک ۳۰۰۰:۱ از دیگر ویژگی‌های مانیتور گیمینگ MSI به‌شمار می‌رود. در ادامه با بررسی مانیتور خمیده Optix G27CQ4 همراه زومیت باشید.

طراحی و مجموعه درگاه مانیتور Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

تیم طراحی MSI، جزو تیم‌های جسور در دنیای دیجیتال محسوب می‌شود؛ به‌طوری که با نگاهی به محصولات مختلف این شرکت تایوانی، می‌توان به‌کارگیری طراحی متفاوت از رقبا را به‌وضوح مشاهده کرد. ظاهر مانیتور Optix G27CQ4 سعی می‌کند تا خود را با محیط‌های اداری هماهنگ کند؛ اما روح گیمینگ MSI تاحدودی مانع رسیدن به این هدف می‌شود و با افزوده شدن خطوط تند و برجستگی‌های خشن، مقداری طراحی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین مانیتور Optix G27CQ4 را نمی‌توان محصولی صرفاً گیمینگ دانست و برای کارهای معمولی‌تر نیز گزینه‌ای ایده‌آل خواهد بود.

نمای کامل از پشت مانیتور خمیده Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

طراحی قسمت پشتی Optix G27 برجستگی H-مانندی دارد و در فرورفتگی قسمت مرکزی آن نیز پورت‌های مانیتور به‌چشم می‌خورند. شیار قفل کنزینگتون نیز در سمت راست همین بخش وجود دارد. پایه ازطریق پیچ به بدنه متصل می‌شود که ممکن است در همان ابتدای راه‌اندازی مانیتور، کمی باعث دردسر شود. شاید بهتر بود از زبانه‌های فلزی برای چفت شدن پایه در بدنه استفاده شود تا کاربر بدون نیاز به پیچ‌گوشتی روند وصل یا جداکردن پایه مانیتور را انجام دهد.

پایه مانیتور Optix G27CQ4 شباهت بسیاری به مدل Optix MAG273 دارد که پیش‌تر بررسی آن را در زومیت خواندید و دستگاه با احتساب آن، وزنی معادل ۵٫۴ کیلوگرم خواهد داشت. قسمت اعظم جلوی مانیتور طبق انتظار به پنل نمایشگر اختصاص دارد و تایوانی‌ها با استفاده از طراحی موسوم به Frameless Design، حاشیه‌های اطراف مانیتور را به‌شکل محسوسی کاهش داده‌اند. شیشه محافظ مات به کاهش انعکاس سطح مانیتور کمک شایان ذکری می‌کند؛ اما فاصله میان لبه شیشه تا فریم دور نمایشگر نسبتاً زیاد است؛ به‌طوری که می‌توان یک برگه کاغذ را بین آن قرار داد.

دستگاه با احتساب پایه، ابعادی برابر با ۲۲۵٫۴ × ۴۵۷٫۹ × ۶۱۱٫۵ میلی‌متر دارد؛ بنابراین برای قرار دادن مانیتور روی میز نیاز به فضای چندانی ندارید و فضای اشغال شده مشابه مانیتورهای عادی خواهد بود. متأسفانه درست‌مانند دستگاه‌های اقتصادی دیگر، پایه مانیتور امکان تنظیم ارتفاع یا تغییر زاویه افقی ندارد و تنها می‌توان زاویه عمودی را از -۵ درجه تا ۲۰ درجه تنظیم کرد، از طرف دیگر در پشت دستگاه از نظم‌دهنده کابل نیز خبری نیست.

شخصی‌سازی تنظیمات مانیتور ازطریق دکمه‌ای پنج-جهته و قرمز رنگ انجام می‌شود که کارایی بسیار بهتری درمقایسه با مانیتورهایی با چند دکمه دارد؛ حتی تصور ۵ یا ۶ دکمه آن‌هم در پشت دستگاه بدون دانستن کارایی هریک، تجربه‌ای خسته کننده را رقم خواهد زد که در نهایت پس از فشردن اشتباه دکمه‌ها به عصبانیت کاربر منجر خواهد شد. خوشبختانه دکمه مذکور جز در زمان فشردن، عملکرد بسیار نرمی دارد.

پورت‌های مانیتور خمیده Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

آخرین قسمت در بخش طراحی به تعداد پورت‌های دستگاه اختصاص دارد که تعداد و شرح هریک درادامه آمده است:

  • یک جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون
  • دو پورت HDMI 1.4b
  • یک دیسپلی پورت ۱.۲a
  • پورت برق ورودی DC

برای خروجی تصویر ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل با نرخ‌نوسازی ۱۶۵ هرتز، مجبور به استفاده از دیسپلی پورت خواهید بود؛ چراکه استفاده از HDMI 1.4b خروجی تصویر را به ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل با نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتز محدود می‌کند.

پنل ۲۷ اینچی مانیتور Optix G27CQ4 از خمیدگی ۱۵۰۰R بهره می‌برد. با بالاتر رفتن عدد R، خمیدگی کاهش پیدا می‌کند. درحقیقت عدد پیش از R به دایره‌ای با شعاع برابر با آن عدد برحسب میلی‌متر اشاره می‌کند. به‌بیان دیگر خمیدگی پنل ۱۵۰۰R برابر با خمیدگی دایره‌ای به شعاع ۱۵۰۰ میلی‌متر خواهد بود. شرکت‌های تولید کننده مانیتور عموماً با عریض‌تر شدن پنل، خمیدگی آن را نیز افزایش می‌دهند.

دلیل افزایش خمیدگی با عریض‌تر شدن پنل را می‌توان در سازوکار چشم انسان جستجو کرد. درصورتی که به‌مدت طولانی به قسمت‌های مختلف مانیتوری عریض و تخت نگاه کنید، به دلیل تغییر مداوم فوکوس، چشم کاربر در زمان کوتاه‌تری خسته خواهد شد؛ اما با خمیده شدن پنل، فاصله پنل از چشم کاربر همواره یکسان خواهد بود و درنتیجه خستگی چشم نیز به‌مراتب دیرتر اتفاق می‌افتد.

کیفیت تصویر مانیتور Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، مانیتور G27CQ4 از پنل LCD با فناوری VA و وضوح ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل استفاده می‌کند. به‌موجب فناوری VA، می‌توان انتظار داشت که این مانیتور کنتراست بالاتری را در مقایسه‌با هم‌تایان IPS خود ارائه دهد. از طرف دیگر وضوح ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسلی دستگاه در ابعاد ۲۷ اینچی پنل، تراکم پیکسلی مناسبِ ۱۰۹ پیکسل‌براینچی را فراهم می‌آورد؛ بنابراین در فواصل استاندارد، چندان نمی‌توان پیکسل‌ها را از هم تفکیک کرد و تصاویر به‌نمایش‌ درآمده وضوح بالایی خواهند داشت.

مانیتور Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی شامل ۷ پروفایل پیش‌فرضِ تنظیمات شامل ۴ پروفایل Game Mode به تفکیک سبک بازی و ۳ پروفایل Designer و Cinema و Reader در بخش Pro Mode می‌شود. پروفایل Reader مشخصا برای خواندن متن‌های طولانی کاربرد دارد و با کاهش نور آبی به کاهش خستگی چشمان کاربر کمک می‌کند. پروفایل سینما نیز در کنار تولید رنگ‌هایی سرد‌تر، شارپنس تصاویر را کمی افزایش می‌دهد.

گیمینگ با مانیتور خمیده Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

پروفایل‌های FPS، ریسینگ، RTS و RPG نیز در دسته پروفایل‌های گیمینگ قرار می‌گیرند و هریک برای سبک‌های هم‌نامشان بهبود یافته‌اند. برای مثال در پروفایل FPS، مانیتور با کاهش رنگ سبز و افزایش شارپنس تصویر به تمرکز بیشتر گیمر روی هدف کمک می‌کند. یا پروفایل Racing که برای افزایش جذابیت بازی، رنگ‌های اشباع‌شده‌تری را نمایش می‌دهد. در هردو بخش Game Mode و Pro Mode گزینه‌ای تحت عنوان User به‌چشم می‌خورد که درحقیقت پروفایل شخصی‌سازی شده کاربر به‌شمار می‌رود.

روشنایی مانیتور گیمینگ Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو ۲ درصد ۱۰ درصد ۲۵ درصد ۵۰ درصد ۹۰ درصد ۱۰۰ درصد

SDR

FPS ۲۲۷٫۵ ۲۳۶٫۶ ۲۴۱٫۱ ۲۴۸٫۳ ۲۵۴٫۵ ۲۵۶

Racing ۲۳۸ ۲۴۳٫۲ ۲۴۹٫۵ ۲۵۶٫۷ ۲۶۳٫۷ ۲۶۶٫۶

RTS ۲۳۷٫۶ ۲۴۴٫۵ ۲۵۱ ۲۶۰ ۲۶۶ ۲۶۹٫۷

RPG ۱۹۲٫۱ ۱۹۷٫۴ ۲۰۱٫۲ ۲۰۸٫۵ ۲۱۱٫۸ ۲۱۴٫۳

Reader ۱۵۱٫۸ ۱۵۵٫۱ ۱۵۸٫۲ ۱۵۹ ۱۶۵٫۳ ۱۶۲٫۶

Cinema ۵۱٫۹ ۱۰۰ ۱۹۷٫۶ ۱۸۵ ۲۵۹٫۵ ۳۱۸٫۳

Designer ۱۸۱٫۲ ۱۸۷ ۱۹۶٫۲ ۲۰۱٫۴ ۲۰۶٫۴ ۲۰۲٫۵

ویژگی Eco Mode برای کاهش مصرف انرژی مانیتور به‌صورت پیش‌فرض فعال است؛ درحالی‌که این گزینه با کاهش روشنایی پنل، امکان تغییر پروفایل و دیگر تنظیمات دستگاه را از کاربر سلب می‌کند؛ بنابراین اولین قدم برای اکثر کاربران، غیرفعال کردن گزینه Eco Mode خواهد بود؛ چراکه فعال بودن آن مستقیماً سطح روشنایی پنل را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. طبق اعلام ام‌اس‌آی، حداکثر روشنایی مانیتور Optix G27 برابر با ۲۵۰ نیت است؛ اما در بررسی‌های ابتدایی زومیت، به عددی بالاتر از ۱۸۰ نیت دست پیدا نکردیم؛ درحالی‌که که تنظیمات روشنایی عدد ۱۰۰ درصد را نمایش می‌داد.

پس از غیرفعال کردن حالت Eco میزان روشنایی به ۸۰ درصد تغییر پیدا کرد و با انجام دوباره بررسی به میانگین روشنایی ۲۳۰ تا ۲۶۰ نیت رسیدیم و کمینه روشنایی را نیز ۳۱ نیت اندازه‌گیری کردیم که کار در محیط‌های کم‌نور را با چالش مواجه می‌کند. مانیتور خمیده ام‌اس‌آی در روشن‌ترین حالت روشنایی ۳۱۸ نیت را تولید می‌کند که در پروفایل Cinema به‌دست می‌آید.

تنظیمات OSD مانیتور خمیده Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

نوردهی پیکسل‌ها ازطریق LED-هایی که در لبه پنل قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود و خبری از Local Diming یا تیرگی موضعی نیست؛ باوجوداین بیشینه روشنایی رنگ مشکی Optix G27 را برابر با ۱٫۴ نیت اندازه‌گیری کردیم که عددی قابل قبول برای پنل LCD محسوب می‌شود. از طرفی بهره‌مندی پنل VA از مشکی عمیق‌تر و کنتراست ۱۴۶ به ارائه تصویری بهتر کمک شایان‌ذکری می‌کند؛ البته وجود نشت نور پس‌زمینه به‌عنوان یکی از مشکلات رایج در پنل‌های خمیده، می‌تواند لذت تماشای فیلم را اندکی کاهش دهد.

عملکرد مانیتور گیمینگ Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی sRGB DCI-P3 Adobe RGB

پوشش خطای میانگین پوشش خطای میانگین پوشش خطای میانگین

FPS ۸۶٫۷ ۹٫۴ ۷۸ ۱۰٫۴ ۷۸٫۸ ۹٫۹

Racing ۹۹ ۱۲٫۷ ۸۹٫۳ ۱۲٫۲ ۹۱٫۱ ۱۱٫۶

RTS ۹۹ ۹٫۱ ۸۸٫۸ ۸٫۵ ۹۱ ۷٫۹

RPG ۹۹٫۷ ۵٫۶ ۸۸٫۷ ۵ ۹۱٫۳ ۴٫۴

Reader ۹۹٫۸ ۱۱٫۸ ۹۰ ۱۰٫۸ ۹۳ ۱۰٫۳

Cinema ۹۹٫۷ ۵٫۶ ۸۹٫۲ ۵٫۳ ۹۱٫۵ ۴٫۷

Designer ۹۸٫۹ ۱۶٫۲ ۸۹٫۷ ۱۵٫۷ ۹۱٫۴ ۱۵٫۳

نقطه ضعف مانیتور Optix G27 را می‌توان تولید رنگ‌های نه‌چندان رنگ‌ها معرفی کرد. درحقیقت در تمامی ۷ پروفایل یاد شده، نماینده ام‌اس‌آی نمی‌تواند به عددی بهتر از DeltaE 4.7 دست پیدا کند. موضوع عجیب‌تر، دقت رنگ بسیار پایین پنل در زمان انتخاب پروفایل Designer است؛ درحالی‌که کاربر با فعال کردن این گزینه انتظار دارد تا نمایشگر با تولید رنگ بهتر او را در روند تصویر سازی بهتر یا تدوین دقیق‌تر یاری کند، در کمال تعجب یکی از غیردقیق‌ترین رنگ‌ها را شاهد هستیم. درواقع با به‌دست آوردن DeltaE 16.2 در دامنه رنگی sRGB در ابتدا تصور کردیم که روند اجرای بررسی مشکل دارد؛ اما پس از انجام دوباره و دوباره آزمون و تغییر پارامترها به عدد متفاوتی دست پیدا نکردیم.

مناسب‌ترین پروفایل تنظیمات برای دستیابی به بالاترین دقت رنگ، پروفایل RPG است که رنگ‌ها را در دامنه رنگی Adobe RGB با DeltaE 4.4 نمایش می‌دهد؛ البته درنظر داشته باشید که دقت رنگ در یک مانیتور گیمینگ اهمیت چندانی ندارد و عموماً در زمان خرید به فاکتورهایی همچون نرخ‌نوسازی و وضوح‌تصویر، زمان پاسخ‌گویی و همچنین Input Lag توجه می‌شود.

نکته منفی دیگر نبود پشتیبانی از استاندارد HDR است. باوجود اینکه درحال حاضر دنیای بازی‌های رایانه‌ای چندان با مفهوم HDR آشنا نشده است، اما با ورود کنسول‌های نسل هشتمی و تأکید سونی و مایکروسافت بر پشتیبانی از HDR، امید می‌رود با همه‌گیرتر شدن این کنسول‌ها، جامعه گیمینگ نیز بیش از پیش با این استاندارد آشنا شود. علاوه‌براین نبود HDR برای عاشقان سینما نیز موضوعی منفی تلقی خواهد شد. ضعفی که تاحدودی با فعال‌کردن پروفایل Cinema برطرف می‌شود.

لوگوی گیمینگ ام‌اس‌آی در پشت مانیتور خمیده Optix G27CQ4

قابلیت های گیمینگ مانیتور Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

قطعاً ماهیت یک محصول گیمینگ تنها در ظاهر آن محدود نمی‌شود و مانیتور Optix G27 با ویژگی‌های متنوع نرم‌افزاری نیز همراه شده است. مهم‌ترین ویژگی محصول ام‌اس‌آی را می‌توان پشتیبانی از فناوری FreeSync شرکت AMD دانست که نرخ‌فریم متغیر را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد.

با وجود فناوری FreeSync تکه تکه شدن تصویر به دلیل تفاوت نرخ‌نوسازی مانیتور و تصویر خروجی رخ نخواهد داد. به‌لطف پشتیبانی از FreeSync، می‌توان از قابلیت نرخ فریم پویا در کنسول‌های نسل نهمی ایکس‌باکس سری ایکس و اس و پلی استیشن ۵ استفاده کرد.

ویژگی کاربردی بعدی Night Vision نام دارد که روشنایی قسمت‌های تاریک بازی‌های ویدیویی را افزایش می‌دهد. این ویژگی شامل ۴ گزینه Normal، Strong، Strongest و A.I می‌شود که هرکدام شدت Gamma را تغییر می‌دهند. کاربر به‌صورت دستی امکان تنظیم سطح Gamma را ندارد. با فعال کردن گزینه A.I نیز همان‌طورکه از نامش پیدا است،‌ وظیفه کنترل سطح گاما به خود مانیتور سپرده می‌شود و با توجه به محتوا و میزان تاریکی صفحه این مقدار تغییر پیدا می‌کند.

در انتها باید به ویژگی Refresh Rate و Screen Assistant اشاره کنیم که به‌ترتیب برای نمایش نرخ‌نوسازی بازی در قسمت دلخواه و نمایش نشانگر اسلحه کاربرد دارند. ویژگی Screen Assistant را می‌توان نوعی چیت برای بازی‌هایی دانست که در برخی مواقع نشانگر محل اصابت گلوله را نمایش نمی‌دهند و گیمر می‌تواند با این ترفند همیشه از محل شلیک گلوله اطلاع داشته باشد.

نمای کامل از پشت مانیتور خمیده Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

جمع‌بندی

در بازه قیمتی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان انتخاب‌های گسترده‌ای برای خرید مانیتور گیمینگ وجود دارد؛ اما هیچ‌یک از رقیبان در این بازه قیمتی دقت ۱۴۴۰p را به‌همراه نرخ‌نوسازی ۱۶۵ هرتز و پنل خمیده ارائه نمی‌دهند؛ البته که نبود بلندگو در Optix G27 می‌تواند تبدیل به نقطه قوتی برای دیگر مدل‌ها به‌شمار برود؛ اما درنظر داشته باشید که در مانیتورها عموماً از بلندگو ۲ واتی استفاده می‌شود که کیفیت و قدرت چندانی را ارائه نمی‌کند. از این رو برای کسب تجربه بهتر همچنان به تهیه بلندگو احتیاج خواهد بود.

باتوجه به فاکتورهای مورد بحث در این بررسی، مانیتور Optix G27 ام‌اس‌آی از نظر ارزش خرید در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد؛ البته تنها برای گیمرها و عاشقان سینما. چراکه به‌دلیل دقت رنگ نسبتاً پایین پنل، گزینه مناسبی برای طراحان نخواهد بود.

نکات مثبت

  • دقت ۱۴۴۰p و نرخ‌نوسازی ۱۶۵ هرتز
  • پشتیبانی از FreeSync
  • پورت‌های متعدد و متنوع
  • ضخامت مناسب
  • انحنای ۱۵۰۰R پنل
  • پروفایل‌های گیمینگ
  • قیمت مناسب

نکات منفی

  • نبود استاندارد HDR
  • دقت رنگ پایین
  • نبود امکان تنظیم ارتفاع و زاویه افقی مانیتور

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link