باستان شناسان در حال جستجو برای یافتن مقبره کلئوپاترا یک تونل عجب با “معجزه هندسی” یافتند!

در زیر معبدی در شهر ویران شده باستانی تاپوسیریس مگنا در سواحل مصر، باستان‌شناسان تونلی وسیع و دیدنی را کشف کردند که کارشناسان از آن به عنوان “معجزه هندسی” یاد می‌کنند.

در طی حفاری‌ها و کاوش‌های مداوم معبد، کاتلین مارتینز از دانشگاه سانتو دومینگو در جمهوری دومینیکن و همکارانش این سازه را در عمق ۱۳ متری زیر زمین کشف کردند. این تونل ۲ متری از میان ۱۳۰۵ متر ماسه سنگ حفر شده بود.

به گفته وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، طراحی این تونل به طور قابل توجهی شبیه تونل ۱۰۳۶ متری Eupalinos است که یک قنات قرن ششم قبل از میلاد در جزیره یونانی ساموس است. این مجرا که اغلب به عنوان یک شگفتی مهندسی از آن یاد می شود، در زمان خود از نظر طراحی و ساخت بی‌نظیر بود.

مهندسی تونل تازه یافت شده بسیار چشمگیر است.

بخش‌هایی از تونل تاپوزیریس مگنا در آب غوطه‌ور است، اگرچه با کنار گذاشتن شباهت آن به تونل اوپالینوس، هدف ساخت آن نامشخص است.

مارتینز که از سال در جستجوی مقبره گمشده کلئوپاترا هفتم بوده، معتقد است که این تونل می تواند یک سرنخ امیدوارکننده باشد.

Taposiris Magna در حدود سال ۲۸۰ قبل از میلاد توسط بطلمیوس دوم، پسر ژنرال مشهور -اسکندر مقدونی- و یکی از نیاکان کلئوپاترا تأسیس شد (او از سال ۵۱ قبل از میلاد تا زمان خودکشی‌اش در ۳۰ قبل از میلاد حکومت کرد). تیم معتقد است معبد به خدای اوزیریس و ملکه او، الهه ایزیس، تقدیم شده است . سکه هایی بمنشوب به کلئوپاترا و اسکندر مقدونی و همچنین مجسمه‌های ایزیس در آنجا یافت شده است.

فینه های یونانی-رومی نیز در معبد یافت شده است . شاید با بررسی بیشتر کلئوپاترا و همسرش مارک آنتونی در مقبره های مشابهی دفن شده باشند. اما هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا تونل جدید می‌تواند به این مقبره‌های گمشده منتهی شود یا خیر.

مرحله بعدی کاوش در دریای مدیترانه است. بین سال‌های ۳۲۰ تا ۱۳۰۳ میلادی، یک رشته زمین‌لرزه در ساحل رخ داد که باعث شد بخشی از معبد فرو بریزد و توسط امواج بلعیده شود. علاوه بر این، کاوش‌ها قبلاً شبکه‌ای از تونل‌ها را نشان داده بودند که از دریاچه ماریو تا مدیترانه امتداد دارند.

خواه این مقبره ها پیدا شوند یا نه، کاوش کامل این ویرانه‌ها می تواند اطلاعات بیشتری درباره این شهر باستانی اسرارآمیز به ما بدهد.

«اگر مقبره کلئوپاترا و مارک آنتونی را کشف کنیم، مهم ترین کشف قرن بیست و یکم خواهد بود.»

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.