این دستگاه کنترل آیپد را با فکر کردن ممکن می‌کند

پلتفرم‌های اپل همواره به‌خاطر داشتن یک‌سری قابلیت‌های به‌خصوص برای افراد معلول مورد ستایش قرار گرفته‌اند. اپل در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد، اما هم‌زمان شرکت‌های دیگری در حوزه‌ی ارائه‌ی قابلیت برای افراد معلول فعالیت می‌کنند و راهکارهای جدیدی توسعه می‌دهند تا این افراد نیز بتوانند از آیفون یا آیپد استفاده کنند.

براساس گزارش ۹to5Mac، یک شرکت آمریکاییِ فعال در شهر نیویورک به نام سینکرون (Synchron) مشغول کار روی نوعی ایمپلنت مغز-کامپیوتر است که به کاربران امکان می‌دهد ازطریق مغز خود، آیفون یا آیپد را کنترل کنند. سینکرون هم‌اکنون ۶ بیمار دارد که مشغول استفاده از دستگاه «سینکرون سوئیچ» هستند. حسگرهای این دستگاه ازطریق عمل جراحی در مغز بیمار کاشته می‌شوند.

فرد نشسته روی صندلی با رابط مغز کامپیوتر و تبلت

سینکرون اولین شرکت دنیا است که برای انجام آزمایش‌ها بالینی روی ایمپلنت مغز-کامپیوتر، تأییدیه‌ی رسمی از سازمان غذا و داروی ایالات متحده دریافت می‌کند. تام آکسلی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سینکرون، می‌گوید مجموعه‌ای از حسگرها به نام «استنترود» که به‌صورت اختصاصی توسط سینکرون تولید شده‌اند ازطریق یک رگ خونی به بالای مغز وارد می‌شوند. فرایند کنترل این حسگرها ازطریق دستگاه سینکرون سوئیچ که روی قفسه‌ی سینه‌ی بیمار قرار گرفته است انجام می‌گیرد.

آکسلی می‌گوید روش وارد کردن حسگرهای استنترود به داخل مغز، در حوزه‌ی پزشکی، «پیش‌پا‌افتاده» محسوب می‌شود و این نکته‌ی کلیدی برای استراتژی تجاری سینکرون است. در حالت عادی کاشت مستقیم دستگاه در مغز نیازمند جراحی مغز و اعصاب است و امروزه جهان با کمبود متخصصان مغز و اعصاب دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

مرد ریشی در حال استفاده از آیپد در اتاق

در حال حاضر صرفاً یک نفر به نام رادنی گاتهم ازطریق سینکرون سوئیچ مشغول استفاده از دستگاه‌های اپل است. رادنی فروشنده‌ی بازنشسته‌ی نرم‌افزار در استرالیا است و قبلا در بیمارستان سلطنتی ملبورن تحت عمل جراحی قرار گرفته است. او از اسکلروز جانبی آمیوتروفیک رنج می‌برد. این بیماری ناتوان‌کننده بیشتر با نام ALS یا بیماری لو گهریگ شناخته می‌شود و در گذر زمان با تضعیف ماهیچه‌ها، فرد را به فلج عمومی مبتلا می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

رادنی گاتهم از آیپد به‌عنوان راهکار اصلی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. سینکرون سوئیچ افکار گاتهم را می‌خواند و ازطریق آن‌ها کارهای مختلفی در آیپد انجام می‌دهد. کارشناسان سینکرون می‌گویند: «وقتی او به کوبیدن پایش به زمین فکر می‌کند، آیپد این فکر را به‌عنوان ضربه‌ی انگشت روی نمایشگر ثبت می‌کند.»

تحقیقات انجام‌شده توسط سینکرون فعلاً در حال گذراندن مراحل اولیه است، اما تحلیلگران می‌گویند این شرکت در حوزه‌ی فعالیتش تا حد زیادی از رقبا فاصله دارد. گفته می‌شود اپل در حال تخصیص بودجه به تحقیقات گروهی از پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون آمریکا است که روی فناوری مشابهی کار می‌کنند.

افرادی که به دلیل ابتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک توانایی تکلم را از دست داده‌اند، ازطریق یک‌سری اپلیکیشن‌ها در آیپد می‌توانند با بقیه ارتباط برقرار کنند. یکی از این اپلیکیشن‌ها Vocable است که با پایش حرکات سر، تایپ کردن را امکان‌پذیر می‌کند. اپلیکیشن TD Pilot نیز امکانات مشابهی ازطریق پایش حرکات چشم ارائه می‌دهد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.