اینتل و AMD روی پردازنده های Raptor Lake بهبودیافته و Ryzen 7000X3D کار می‌کنند

0 z6DBs7FzNFcMLWiU

طبق اطلاعاتی که به تازگی روی فروم چینی Bilibili منتشر شده، هر دو شرکت اینتل و AMD قصد دارند سال آینده پردازنده‌هایی بر پایه معماری‌های بروز شده خود عرضه کنند. شرکت اینتل در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی با پردازنده Core i9 13900KS شروع می‌کند، یک مدل مخصوص که قرار است به عنوان اولین پردازنده ۶ گیگاهرتزی اینتل عرضه بشود. این پردازنده تا زمانی که شرکت AMD پردازنده های Ryzen 7000X3D با حافظه ۳D V-Cache را عرضه کند، سریع‌ترین پردازنده خانگی بازار خواهد بود.

پردازنده های Ryzen 7000X3D برای سال ۲۰۲۳

اینطور که به نظر می‌رسد، شرکت AMD قصد دارد در فاز اولیه با پردازنده‌های ۶ و ۸ هسته‌ای Ryzen 7000X3D شروع کند و خبری از پردازنده های ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای از این سری نیست. علاوه بر آن، در خصوص APUهای AM5 نیز اطلاعاتی منتشر شده و گویا شرکت AMD فعلاً روی APUهای ۸ هسته‌ای با پشتیبانی از حافظه‌های DDR5-4800 کار می‌کند.

از تیم آبی چه‌خبر؟!

شرکت اینتل نیز در میانه سال ۲۰۲۳ میلادی، سری بروز شده و بهبودیافته پردازنده‌های Raptor Lake خود را با افزایش ۱۰۰-۲۰۰ مگاهرتزی فرکانس به بازار عرضه می‌کند. برخی شایعات می‌گویند که اواخر سال ۲۰۲۳ با پردازنده‌های Meteor Lake نیز ملاقات خواهیم کرد، اما گویا اوضاع قرار نیست اینطور پیش برود.

گویا شرکت اینتل قصد دارد پردازنده‌های Arrow Lake و Meteor Lake را در سال ۲۰۲۴ میلادی عرضه کند. پردازنده‌های Meteor Lake در بالاترین مدل، به صورت ۶P+16E پیکربندی می‌شوند و قرار نیست مدل دسکتاپ بالارده‌ای از این سری ببینیم. در عوض، شرکت اینتل از معماری Arrow Lake برای پردازنده‌های Core i7 و Core i9 نسل بعد استفاده خواهد کرد.

شرکت اینتل به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۴ یک تغییر سوکت هم انجام می‌دهد و به سوکت LGA1851 روی می‌آورد. این سوکت به احتمال زیاد برای پردازنده‌های Meteor Lake و Arrow Lake و حتی پردازنده نسل بعد آن‌ها یعنی Panther Lake نیز استفاده خواهد شد. این معماری‌ها قرار است طبق نقشه راه، به مصاف پردازنده‌های AM5 Zen 5 شرکت AMD بروند.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.