ایلان ماسک از اینکه OpenAI بعد از رفتنش موفق شده، خشمگین است!

همانطور که می‌دانید شرکت OpenAI پس از انتشار ChatGPT و نسل بعدی مدل زبانی GPT-4 در کانون توجه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که مدیرعامل پرحاشیه توییتر توقع نداشت که این شرکت بدون حضور او به چنین موفقیتی دست یابد. بنابراین ایلان ماسک به عنوان یکی از بنیانگذاران OpenAI در این مورد اظهار ناراحتی و خشم کرد.

ایلان ماسک طی هفته‌های اخیر چندین بار OpenAI را مورد انتقاد قرار داد. ماسک در سال ۲۰۱۹ و ماه‌ها پس از اینکه به دلیل اختلاف نظر این شرکت را ترک کرد، در پاسخ به یکی از کاربران توییتر، تبدیل شدن OpanAI به نهاد انتفاعی را مسخره کرد.

او در توییتی نوشت : هنوز گیج هستم که چگونه یک مؤسسه غیرانتفاعی که من تقریباً ۱۰۰ میلیون دلار به آن کمک مالی کردم، حالا ارزش ۳۰ میلیارد دلاری دارد. اگر این اقدام قانونی است، چرا همه این کار را انجام نمی‌دهند؟

گویا ماسک پس از اینکه ۴۴ میلیارد دلار را در پلتفرمی گران‌قیمت با تبلیغ کنندگان‌فراری به باد داده است، در مورد مفهوم کسب درآمد دچار ابهام شده‌ است.

OpenAI ایلان ماسک

اگر منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، اظهارات ماسک درمورد OpenAI چندان هم بی‌اساس نیست. اگرچه انتقادات او به عنوان یک تاجر غیرمنصفانه به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد که OpenAI سازکار چندان دقیقی را دنبال نمی‌کند و کماکان یکی از اصلی‌ترین توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی است

این شرکت در ابتدا به‌عنوان سازمانی غیرانتفاعی و به ظاهر بشردوست که نگران مبارزه با هوش مصنوعی شیطانی بود، کار خود را آغاز کرد. اما به سرعت رویکرد بشردوستانه خود را کنار گذاشت و واحدی انتفاعی ایجاد کرد که باعث شد مایکروسافت ۱۰ میلیار دلار در آن سرمایه‌گذاری کند. در همین دوره بود که ماسک به دلیل مخالفت با تصمیمات جدید، با OpenAI خداحافظی کرد.

در حال حاضر ارزش این شرکت خصوصی به نزدیک ۳۰ میلیارد دلار رسیده‌است و همانطور که می‌بینید، پروژه‌هایش برخلاف اید‌ه‌های اولیه‌ آن، منبع‌باز نیستند.

با این حال، هنوز هم انگیزه‌های ماسک برای انتقاد مکرر از OpenAI شک برانگیز به نظر می‌رسد. آیا او نگران تبدیل شدن این شرکت به یک ماشین پولسازی و دوستی آن با مایکروسافت است؟

امکان وجود چنین انگیزه‌ای وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که نارضایتی او عمیق‌تر است: آیا ممکن است OpenAI واقعاً مشغول توسعه‌ هوش مصنوعی خودآگاه باشد؟

در ماه دسامبر، ماسک به توئیت سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI پاسخ داد که خطر ساخت هوش مصنوعی خودآگاه وجود دارد. تنها چند ماه بعد، گزارش شد که ماسک در تلاش است تا هوش مصنوعی جدید خود را برای رقابت با ChatGPT بسازد.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link