اکثر ما از ویژگی «اسنوز» و به تاخیر انداختن بیدار شدن استفاده می‌کنیم؟ اما واقعا این کار چه اثری دارد؟

2022 11 09 11 50 39

اگر هر روز صبح هنگامی که زنگ ساعت شما را از خواب بیدار می‌کند، اغلب دکمه اسنوز را می‌زنید، تنها  نیستید: یک مطالعه جدید نشان داد که ۵۷ درصد از بزرگسالان معمولاً تا دومین (یا سوم یا چهارم) بار زنگ بیداربازش در رختخواب می‌مانند.

اصلا در همه اپ‌ها و ساعت‌ها دکمه مجبوب اسنوز پیدا می‌شود و این علیرغم هشدارهای فراوان کارشناسان مبنی بر مضر بودن تعویق برای ماست.

دانشمندان علوم خواب استدلال می کنند که آلارم در تئوری می تواند چرخه خواب ما را مختل کند و بیدار کردن ما را را دشوارتر کند.

اما خاموش کردن زنگ ساعت برای چند دقیقه بیشتر، دردی را دوا نمی‌کند و فقط بدن ما را وارد چرخه خواب بعدی می کند.

علیرغم چنین منفی بافی نسبت به چرت زدن، مطالعه دقیقی روی آن انجام نشده است.

برای نخستین بار مطالعه‌ای در این مورد انجام شده است.

این مطالعه که  ۴۵۰ بزرگسال را بررسی کرده بود، از داده‌های ثبت‌شده در نظرسنجی‌های روزانه خواب و دستگاه‌های پوشیدنی استفاده کرد و نشان داد که زنان ۵۰ درصد بیشتر از مردان در معرض استفاده از اسنوز و چرت زدن هستند. کسانی که بیشتر چرت می‌زدند در طول روز گام‌های کمتری را نسبت به دیگران طی می‌کردند و احتلال خواب بیشتری در الگوی خواب خود نشان می‌دادند.

ترجیحات خواب نیز در نظر گرفته شد. مشخص شد دیرخواب‌ها بیشتر از دکمه اسنوز استفاده می‌کنند و به طور کلی گزارش شده است که خسته‌تر هستند. احتمال تمایل به چرت زدن در افراد جوان نیز بیشتر بود.

هیچکدام از اینها به این معنی نیست که بین چرت زدن و تا دیر وقت بیدار ماندن یا کم تحرکی در روز رابطه علّی مستقیمی وجود دارد – اما نشان می دهد که در حالی که چرت زدن می تواند برای یک نفر احساس خوبی داشته باشد، ممکن است برای فرد بعدی چندان عالی نباشد.

شاید تعجب آور نباشد که چرتی‌ها به احتمال زیاد جنبه‌های مثبت چرت زدن را می‌بینند، مانند خلق و خوی بهتر و احساس هوشیاری بیشتر پس از آن – در حالی که افراد غیرچرتی با اینها موافق نیستند.

مهمترین دلایل چرتی شدن این است که “من نمی‌توانم با اولین زنگ ساعت از رختخواب بیرون بیایم” و “چون در رختخوابم راحت است” – اما محققان به این واقعیت اشاره کردند که از هر سه نفر در ایالات متحده یک نفر این مشکل را ندارد.

به صورت کلی خواب بیشتر راه حل اصلی است، نه اینکه در مورد فشردن دکمه اسنوز و چرت کوتاه‌مدت بحث کنیم!

اگر چرت می‌زنید و وقتی پشت فرمان برای رفتن به محل کار می‌روید هوشیارتر هستید، ممکن است یک مزیت و مفید باشد. اگر وابستگی به کافئین را کاهش می‌دهید، این هم خوب است.

این تحقیق در نشریه Sleep منتشر شده است .

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link