اپل علی‌رغم مخالفت اولیه، با افزایش قیمت تراشه TSMC موافقت کرد

چند روز پیش بود که شنیدیم اپل افزایش قیمت تراشه‌های TSMC را نپذیرفته اما اکنون خبری منتشر شده مبنی بر اینکه این شرکت آمریکایی بالاخره با این شرایط موافقت کرده است.

TSMC که در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه‌ی تولید تراشه در جهان به حساب می‌آید، به بزرگ‌ترین مشتری خود اعلام کرده که انتظار ۳٪ افزایش قیمت تراشه‌ها را داشته باشد. اگر خبرهای مربوط به این شرکت را دنبال کرده باشید احتمالا می‌دانید که بزرگ‌ترین مشتری این شرکت تایوانی، اپل است. اینطور که به نظر می‌رسد، TSMC در نظر داشته برای تولید تراشه‌ی A17، اندکی قیمت را افزایش دهد ولی در ابتدا با مخالفت اپل مواجه شد.

اگرچه اپل ۲۵٪ از درآمد کل TSMC را تأمین می‌کند و از این رو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشتریان این شرکت تایوانی هم به حساب می‌آید، اما با این حال در این موضوع حق با شرکت تایوانی است. اپل فقط طراح تراشه است و نه تولیدکننده‌ی آن. این یعنی اگر بخواهد مثل TSMC خودش به تولید تراشه بپردازد هم به زمان زیادی نیاز دارد و هم اینکه باید هزینه‌های سرسام‌آوری انجام دهد. البته این شرکت قطعا توانایی مالی کافی برای انجام این کار را دارد اما فعلا اقدامی برای تولید یک شرکت ساخت تراشه انجام نداده است. در نتیجه بالاخره تن به خواسته‌ی TSMC داده و مجبور شده با این افزایش قیمت ۳ درصدی موافقت کند.

از طرفی دیگر اپل نمی‌تواند هیچ شرکت سازنده‌ی تراشه‌ی مورد اعتماد دیگری را جز TSMC برای تولید تراشه‌ی A17 پیدا کند. تنها شرکت دیگری که از لحاظ فناوری ساخت تراشه پا به پای TSMC حرکت می‌کند سامسونگ است که آن هم در بازده تولید تراشه به شدت با مشکل مواجه شده چرا که بسیاری از تراشه‌های برش خرده از هر ویفر کیفیت لازم را ندارند. در نتیجه‌ی همین موضوع سامسونگ حتی مشتریان خود را هم از دست داده است.

اپل TSMC افزایش قیمت

TSMC می‌خواهد تراشه‌ی A17 اپل را با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید کند. این شرکت هنوز رسما فرایند ساخت چنین تراشه‌هایی را آغاز نکرده اما انتظار می‌رود برای ساخت قلب تپنده‌ی آیفون ۱۵ پرو و اولترا، از نسل دوم این فناوری استفاده کند. صرفا جهت یادآوری باید بگوییم تراشه‌ای که در سری آیفون ۱۴ پرو ایفای نقش می‌کند، مبتنی بر فناوری ساخت ۴ نانومتری TSMC است.

هرچه هم که فناوری ساخت کوچک‌تر باشد، آن تراشه از ترانزیستورهای بیشتر اما کوچک‌تری بهره می‌برد که این یعنی هم در مصرف انرژی عملکرد بهینه‌تری دارد و هم اینکه توانایی پردازش آن بسیار بالاتر از تراشه‌ای است که با فناوری ساخت بزرگ‌تری تولید می‌شود. به عبارتی دیگر، تراشه‌ی A17 از لحاظ تئوری، قطعا بهتر از A16 خواهد بود؛ حال این برتری بیشتر در چه بخش‌هایی خود را نشان خواهد داد مشخص نیست.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر TSMC بخواهد قیمت تراشه‌ A17 اپل را به میزان ۳٪ افزایش دهد، اپل هم شاید تصمیم بگیرد قیمت آیفون ۱۵ پرو و اولترا را برای جبران این موضوع افزایش دهد. البته شاید شرکت آمریکایی چنین تصمیمی نگیرد و راهکار دیگری برای جبران این هزینه‌ها پیدا کند. فعلا چیزی در این رابطه مشخص نیست و باید منتظر بمانیم ببینیم چه خبرهای بیشتری پیرامون این موضوع منتشر می‌شود.

گوشی‌های سری آیفون ۱۴ کمتر از یک ماه است که راهی بازار شده‌اند و این یعنی برای انتشار خبرهای موثق از سری آیفون ۱۵ باید مدت زمان زیادی منتظر بمانیم.

منبع: PhoneArena

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link