اپل سیلیکون با افزونه‌ای مخفی از پردازنده ۴۸ ساله Intel 8080 پشتیبانی می‌کند

686fc443 a04b 4ea4 b940 5ae20d58eabc

براساس گزارش تامز هاردور، پردازنده‌های اختصاصی اپل (موسوم به اپل سیلیکون) از دستورالعملی پشتیبانی می‌کنند که برای پردازنده‌ی Intel 8080 طراحی شده بود. پردازنده‌ی موردبحث در سال ۱۹۷۴ تولید شد. برای عملی کردن این کار باید از یک افزونه‌ی پنهان استفاده کرد.

روزتا ۲ (Rosetta 2) سرویسی در قالب سیستم‌عامل macOS است که اجرای اپلیکیشن‌های نوشته‌شده برای پردازنده‌های اینتل را روی پردازنده‌های اختصاصی اپل ممکن می‌کند. این سرویس شبیه‌ساز عملکرد بسیار خوبی دارد. نام این سرویس از سنگِ روزتا (سنگ رَشید) گرفته شده، سنگی که باستان‌شناسان مصر را قادر ساخت رمزگشایی زبان باستانی هیروگلیف را انجام دهند.

سرویس روزتای اپل نیز تا حد زیادی مرموز بوده است، اما کارشناسان حوزه‌ی فناوری توانسته‌اند بسیاری از رازهای این شبیه‌ساز را برملا کنند. جدیدترین نمونه‌، افزونه‌ای پنهان است که در حالت عادی امکان دسترسی به آن وجود ندارد. یک پژوهشگر استرالیایی می‌گوید افزونه‌ی موردبحث نحوه‌ی ذخیره‌ی بیت‌های توازن در پردازنده را اصلاح می‌کند تا عملکرد آن شبیه به Intel 8080 شود. Intel 8080 دومین پردازنده‌ی تاریخ اینتل است.

اپل سیلیکون از معماری آرم استفاده می‌کند و تفاوت‌هایی بنیادین با پردازنده‌های اینتل دارد. در حالت عادی، پردازنده‌های اپل چنین کارکردی ندارند و برای اضافه کردن پشتیبانی از دستورالعمل قدیمی باید روی آن‌ها شبیه‌ساز اجرا کرد. بدون وجود ابزار شبیه‌ساز، امکان اجرای اپلیکیشن‌های اینتل روی مک‌های جدید وجود نداشت و اجرای اپلیکیشن‌های اینتل بدون استفاده از سیستم ذخیره‌ی بیت پردازنده‌ی Intel 8080 نیازمند پنج برابر دستورالعمل بیشتر بود. در این شرایط حتی سرعت عملکرد مک پایین می‌آمد.

مقاله‌های مرتبط:

روزتا ۲ به‌جای ارائه‌ی شبیه‌ساز بلادرنگ، اپلیکیشن‌هایی را که با هدف اجرا روی پردازنده‌های اینتل ساخته شده‌اند، به محض اجرا شدن، از نو کامپایل می‌کند، اما نمی‌تواند استفاده‌ی اپلیکیشن از بیت‌های توازن را تشخیص دهد. روزتا ۲ نحوه‌ی مدیریت بیت‌های توازن را از روی عملکرد Intel 8080 شبیه‌سازی می‌کند تا همه‌چیز سریع‌تر انجام بگیرد.

پردازنده‌های ساخت اپل صرفاً به هنگام اجرای روزتا ۲ چنین عملکردی دارند، چون استفاده‌ی همیشگی از این روش مشخصه‌های رسمی معماری آرم را زیر سؤال می‌برد. کارشناسان می‌گویند به هنگام اجرای ماشین مجازی لینوکس روی اپل سیلیکون، این قابلیت کار نمی‌کند.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link