ادعای نگران‌کننده کوالکام: آرم از سال ۲۰۲۴ صدور مجوز برای تراشه‌سازان را متوقف می‌کند

fd5d2da6 f8c3 4ad4 a856 f88c921dac91

به‌گزارش Fierce Electronics، آرم و کوالکام در دادگاه منطقه‌ایِ آمریکا بر سر مجوز استفاده از فناوری‌های اختصاصی مشغول جنگ حقوقی مهمی هستند که احتمالاً نتیجه‌ی نهایی آن آثار بزرگی روی صنعت تراشه می‌گذارد. پرونده‌های جدیدی که اخیراً در دادگاه ثبت شده‌اند، نشان می‌دهند که احتمالاً در آینده نحوه‌ی همکاری آرم با شرکت‌های تراشه‌ساز تغییرات مهمی به خود می‌بیند.

کوالکام با ارائه‌ی مستنداتی ادعا کرده است که آرم به‌طور چشمگیری در حال تغییر مدل کسب‌و‌کارش است تا شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تولید سرور مجبور باشند مجوزها را مستقیماً از آرم تهیه کنند. آرم معمولاً مجوز استفاده از طراحی‌های مختلف برپایه‌ی معماری‌اش را به شرکت‌هایی مثل انویدیا و کوالکام می‌فروشد. این شرکت‌ها براساس معماری آرم تراشه می‌سازند و آن‌ها را به شرکت‌های تولیدکننده‌ی سرور یا انواع کامپیوتر می‌فروشند.

کوالکام در پرونده‌ای ۸۳ صفحه‌ای که برای دادگاه فرستاده، مدعی شده است آرم از سال ۲۰۲۴ به‌بعد مجوز استفاده از معماری CPU خود را به این شرکت و سایر شرکت‌های طرف قرارداد پیشین نمی‌فروشد. به‌ادعای کوالکام از سال ۲۰۲۴ به‌بعد، آرم تنها به سازندگان دستگاه‌ها مجوز می‌دهد. آرم هنوز به ادعاهای کوالکام پاسخ مستقیمی نداده است؛ اما می‌گوید پرونده‌ی ثبت‌شده‌ی کوالکام «پر از اطلاعات اشتباه» است. آرم قصد دارد در هفته‌های آینده به شیوه‌ی رسمی و در قالب پرونده‌ی دادگاه، به ادعاهای کوالکام پاسخ دهد.

کوالکام در پرونده می‌گوید که آرم از سال ۲۰۲۴ مجوز استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) و پردازنده‌ی عصبی (NPU) و پردازنده‌ی مرکزی (CPU) خارجی را در سیستم-روی-چیپ‌هایی (SoC) ساخته‌شده برپایه‌ی معماری آرم صادر نمی‌کند. یکی از تحلیلگران می‌گوید: «این یعنی قرارداد سامسونگ با AMD یا قرارداد مدیاتک با شرکت ایمجینیشن پس از سال ۲۰۲۴ لغو خواهد شد.»

کوالکام می‌گوید سیاست جدید آرم کاملاً فرصت‌طلبانه و غیرمسئولانه است و تولید محصولات جدید و نوآورانه را به‌عنوان تاکتیکی برای مذاکره تهدید می‌کند. ظاهراً آرم به یکی از مشتریان کوالکام گفته است که اگر این شرکت در قالب قراردادی جدید با پرداخت بخشی از درآمد ناشی از فروش محصولات شرکای تجاری موافقت نکند، این شرکت‌ها از سال ۲۰۲۵ به‌بعد اجازه‌ی استفاده از تراشه‌های مبتنی‌بر معماری آرم را نخواهند داشت. کوالکام می‌گوید: «آرم حداقل یکی از شرکای تجاری ما را تهدید کرده است که اگر با شرایط جدید موافقت نکند، سراغ اعطای مجوز به بزرگ‌ترین رقبای آن شرکت می‌رود.»

طبق ادعای وکلای کوالکام، آرم به یکی از مشتریان این شرکت گفته است: «هنگام منقضی‌شدن قراردادهای قبلی، آرم اعطای مجوز CPU به تمامی شرکت‌های فعال در صنعت نیمه‌هادی ازجمله کوالکام را متوقف می‌کند. آرم گفته است که می‌خواهد مجوزها را صرفاً به تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی بدهد.» به‌گفته‌ی کوالکام، آرم در تلاش است مشتریان این شرکت را زیر فشار بگذارد و قراردادی ناعادلانه را به آن‌ها تحمیل کند.

مقاله‌های مرتبط:

یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی J. Gold Associates می‌گوید اگر ادعاهای کوالکام واقعی باشند، این شرکت در بلندمدت با چالش‌های بسیار بزرگی مواجه می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها پس از دریافت مجوز آرم، اصلاحاتی در معماری اِعمال و آن را سفارشی‌سازی می‌کنند. به‌همین‌دلیل، تفاوت فراوانی بین مدل‌های مختلف تراشه‌ی آرمی وجود دارد که شرکت‌هایی مثل اپل و کوالکام تولید می‌کنند.

تحلیلگر J. Gold Associates باور دارد: «اگر آرم می‌گوید که صرفاً باید از معماری کامل و اصلاح‌نشده‌ی ما استفاده و هیچ تغییری در آن ایجاد نکنید، هیچ‌یک از شرکت‌های فعال در صنعت تراشه بر دیگری برتری نخواهد داشت. این مشخصاً موضعی دیوانه‌وار است.» او درادامه می‌گوید درصورت واقعی‌بودن ادعاهای کوالکام، شاهد افزایش استفاده از معماری RISC-V خواهیم بود.

کارشناسان می‌گویند آرم در حال انجام بازی کثیفی برای تهدیدکردن کوالکام است و شرکت‌هایی مثل سامسونگ و مدیاتک باید به‌شدت نگران این ادعاها باشند. گفته می‌شود انویدیا و برودکام و اپل قراردادهای بسیار خوبی با آرم امضا کرده‌اند و احتمالاً کمتر تحت‌تأثیر تغییرات جدید قرار می‌گیرند.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link