آیفون ۱۴ پرو در برابر ۱۳ پرو؛ بررسی تفاوت‌های کلیدی

مدل‌های پرو  آیفون ۱۴ به غیر از اندازه‌ی نمایشگر و ظرفیت باتری، تفاوت مهمی با یکدیگر ندارند و به همین خاطر برای ساده کردن مقایسه، آیفون ۱۴ پرو را با نسل قبلی یعنی آیفون ۱۳ پرو مقایسه می‌کنیم. این دو گوشی دقیقا چقدر با هم تفاوت دارند و آیا این تفاوت‌ها به معنای ارزش خرید بالای مدل جدید است؟

از نظر ظاهری، حاشیه‌های نمایشگر آیفون ۱۴ پرو اندکی کاهش پیدا کرده و البته نباید کنار رفتن ناچ و در عوض استفاده از یک حفره‌ی نمایشگر بزرگ را از قلم بیندازیم. به طور کلی تفاوت‌های کلیدی این دو گوشی عبارتند از:

  • حاشیه‌های باریک
  • حفره‌ی نمایشگر بزرگ به جای ناچ
  • نمایشگر همیشه روشن
  • چیپست تازه‌نفس A16
  • دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی
  • ارتباط ماهواره‌ای

طراحی و نمایشگر

پنل پشتی این دو گوشی تفاوت بزرگی با هم ندارند و همان رویکرد همیشگی اپل برای این دو تکرار شده است. هر دو گوشی از گواهی IP68 بهره می‌برند و دارای پورت لایتنینگ هستند. اما همانطور که گفتیم، مهم‌ترین تغییر ظاهری مربوط به پنل جلویی است. زیرا حالا به جای ناچ، از حفره‌ی نمایشگر مستطیل شکل بزرگی استفاده شده است. به لطف این مشخصه، کاربران خیلی سریع می‌توانند مدل‌های پرو آیفون ۱۴ را تشخیص بدهند.

آیفون 14 پرو

محتوای جعبه‌ی هر دو مدل هم تغییری نکرده و با خرید آیفون ۱۴ پرو فقط با کابل تبدیل لایتنینگ به USB-C روبرو می‌شوید و باید شارژر را جداگانه خریداری کنید. اندازه‌ی نمایشگر هر دو گوشی به ۶.۱ اینچ می‌رسد ولی با این تفاوت که در مدل جدید، کاربران می‌توانند از قابلیت نمایشگر همیشه روشن بهره ببرند.

عملکرد

اپل برای تمام دو مدل پرو آیفون ۱۴ از چیپست تازه‌نفس A16 استفاده کرده که مبتنی بر لیتوگرافی ۴ نانومتری است و به نظر می‌رسد از نظر عملکردی، تفاوت زیادی با نسل قبلی ندارد. زیرا در مراسم دیشب، اپل نمودار مربوط به مقایسه این تراشه با تراشه‌ی A13 را نمایش داد که سه سال قبل عرضه شده است.

اگرچه ظرفیت رم مدل‌های پرو همچنان ۶ گیگابایت است، ولی به نظر می‌رسد به جای فناوری LPDDR4X، این رم از فناوری LPDDR5 بهره می‌برد. برای مقایسه‌ی عملکرد آیفون ۱۴ پرو و ۱۳ پرو، باید منتظر انتشار بنچمارک‌ها بمانیم تا ببینیم این دو در این زمینه چه حرفی برای گفتن دارند.

دوربین

آیفون 14 پرو

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، مهم‌ترین ویژگی جدید آیفون ۱۴ پرو محسوب می‌شود. در کنار افزایش رزولوشن، اندازه‌ی سنسور این دوربین هم به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از نسل قبلی است و بنابراین در محیط‌های تاریک می‌تواند عکس‌های بسیار بهتری را ثبت کند.

سال گذشته اپل قابلیت فیلمبرداری Cinematic Mode را معرفی کرد که با بهره‌گیری از آن، پس‌زمینه‌ی سوژه به زیبایی مات می‌شود. حالا به نظر می‌رسد در آیفون ۱۴ پرو کیفیت این حالت فیلمبرداری هم بهبود پیدا کرده است. دوربین‌های اولترا واید و تله‌فوتو هم تفاوت خیلی مهمی با نسل قبلی ندارند و باید ببینیم در عمل چه حرفی برای گفتن دارند.

کیفیت صدا

سال گذشته اپل برای سری آیفون ۱۳ توجه ویژه‌ای به کیفیت صدا نشان داد و در این زمینه با ارتقای قابل توجهی روبرو شدند. اپل در مراسم دیشب به این موضوع اشاره‌ای نکرد و بنابراین به نظر می‌رسد مدل‌های پرو آیفون ۱۴ در این زمینه تفاوت خاصی با نسل قبلی ندارند.

عمر باتری و سرعت شارژ

iPhone 14 pro 4

آیفون ۱۳ پرو به لطف استفاده از باتری بزرگ‌تر، با ارتقای مهمی در این زمینه روبرو شد. اما با توجه به اینکه اپل هیچ اشاره‌ای به افزایش سایز باتری برای آیفون ۱۴ پرو نکرده، پس به نظر می‌رسد این مدل مانند نسل قبلی از همان باتری ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند. با توجه به این موضوع، سرعت شارژ هم ظاهرا تغییری نداشته و با شارژ ۲۳ واتی روبرو خواهیم شد.

سخن آخر

به طور کلی با توجه به مشخصات ارائه شده، آیفون ۱۳ پرو یک ارتقای خیلی مهم برای نسل قبلی محسوب نمی‌شود و بنابراین کنار گذاشتن آیفون ۱۳ پرو برای این مدل جدید چندان منطقی نیست. به نظر شما آیا آیفون‌ ۱۴ پرو‌ با استقبال گسترده از طرف کاربران روبرو می‌شود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: PhoneArena

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link