آیا همکاری سامسونگ و AMD در معرض خطر قرار دارد؟

گوشی‌های سری گلکسی S22 در بسیاری از بازارها با چیپست اگزینوس ۲۲۰۰ راهی بازار شدند که این چیپست برای اولین بار از پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری AMD بهره می‌برد. اما حالا به نظر می‌رسد همکاری سامسونگ و AMD بر سر این موضوع در معرض خطر قرار دارد و شاید در آینده دیگر خبری از پردازنده‌های گرافیکی در چیپست‌های اگزینوس نباشد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت ARM بعد از جدال حقوقی با کوالکام، می‌خواهد مدل کسب‌و‌کار خود را به طور گسترده تغییر دهد. همه چیز با تصاحب Nuvia توسط کوالکام شروع شد که طی چند سال گذشته در زمینه‌ی طراحی تراشه‌های مربوط به سرورها و لپ‌تاپ‌ها فعالیت دارد. تعدادی از مهم‌ترین مهندسان این حوزه در شرکت Nuvia کار می‌کنند و در همان زمان اعلام می‌شد که تراشه‌های این شرکت می‌توانند تراشه‌های ساخته شده توسط اپل را به چالش بکشند.

چندین ماه قبل شرکت Arm اعلام کرد که کوالکام بعد از تصاحب Nuvia، از مجوز ساخت تراشه‌های موردنظر بهره نمی‌برد. به دلیل همین درگیری‌ها، ظاهرا مدیران این شرکت از سال ۲۰۲۴ مجوز طراحی تراشه‌ها را به شرکت‌هایی مانند کوالکام ارائه نخواهند داد و در عوض این مجوز‌ها به طور مستقیم در اختیار شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ و شیائومی ارائه می‌شود.

سامسونگ AMD

با این حال، از سوی دیگر کوالکام مدعی شده که این شرکت بر اساس قراردادهای موجود، از مجوزهای لازم برای استفاده از این طراحی‌ها تا چند سال آینده را در اختیار دارد. همچنین کوالکام خاطرنشان کرده که طبق تفاهم‌نامه‌های امضا شده، این شرکت می‌تواند مجوز مربوطه را تا چندین سال دیگر تمدید کند.

شرکت Arm با استراتژی جدید خود، شرکت‌هایی مانند کوالکام و سامسونگ را برای طراحی و ساخت تراشه‌های جدید با چالش‌های زیادی روبرو می‌کند. از سوی دیگر، این شرکت قصد دارد تمام مجوزها را به صورت پکیج ارائه دهد و این یعنی شرکت‌هایی که صرفا به دنبال استفاده از طراحی‌های مربوط به پردازنده‌های Arm هستند، باید هزینه‌های مربوط به پردازنده‌ی گرافیکی، پردازشگر هوش مصنوعی و پردازشگر تصویر را بپردازند و به ناچار باید از آن‌ها استفاده کنند.

اگر این استراتژی نهایی شود، کوالکام دیگر نمی‌تواند از پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی در تراشه‌های خود استفاده کند و همچنین سامسونگ هم امکان بهره‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی AMD را از دست می‌دهد. گوگل هم که برای تراشه‌های اختصاصی خود از بخش‌های سفارشی استفاده می‌کند هم دچار مشکلات اساسی می‌شود.

احتمال قطع رابطه‌ی بین سامسونگ و AMD

Samsung AMD GPU 3

به طور کلی این یک اقدام ضد رقابتی از سوی ARM محسوب می‌شود. وکلای کوالکام بر این باور هستند که Arm تا چندین سال دیگر نمی‌تواند شرایط ارائه‌ی مجوز‌ها را تغییر دهد و همچنین از نظر قانونی قادر به دریافت هزینه‌ی بیشتر از طرف گوشی‌های اندرویدی مبتنی بر تراشه‌های کوالکام نیست.

در هر صورت در این زمینه هنوز چیزی نهایی نشده و ممکن است مدیران شرکت Arm تغییراتی را برای این استراتژی جدید خود لحاظ کنند. اما اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ ندهد، سامسونگ در آینده برای تراشه‌های اگزینوس چاره‌ای جز استفاده از پردازنده‌های گرافیکی طراحی شده توسط Arm نخواهد داشت.

منبع: SamMobile

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link