آیا دوربین گوشی‌ها به لطف هوش مصنوعی از دوربین‌های DSLR پیشی می‌گیرند؟

امروزه گوشی‌های پرچم‌دار از نظر عکاسی و فیلمبرداری حرف زیادی برای گفتن دارند. اما آیا به‌زودی دوربین گوشی‌ها می‌توانند از دوربین‌های گران‌قیمت DSLR پیشی بگیرند؟ برای دست یافتن به پاسخ این سوال، سایت Android Authority با جاد هیپ، نائب‌رییس بخش دوربین شرکت کوالکام، صحبت کرده که در ادامه به بخش‌هایی از این مصاحبه می‌پردازیم.

هوش مصنوعی؛ مبنای آینده

دوربین گوشی‌ها طی سال‌های اخیر به طور گسترده‌ای به بهره‌گیری از یادگیری ماشینی روی آورده‌اند. در همین زمینه هم «جاد هیپ» بر این باور است که این تمرکز در چند سال آینده هم حفظ می‌شود و به گفته‌ی او، در آینده از هوش مصنوعی برای تشخیص بهتر موارد موجود در صحنه استفاده خواهد شد.

خوشبختانه به لطف افزایش قدرت پردازشی گوشی‌ها، همین حالا هم برخی گوشی‌ها برای کارهایی مانند فیلمبرداری می‌توانند به طور همزمان تغییراتی را اعمال کنند. به عنوان مثال برخی گوشی‌ها می‌توانند به طور همزمان تاثیر حالت شب را نشان دهند و از سوی دیگر گوگل هم به طور همزمان برای ویدیو‌های HDR چنین کاری را انجام می‌دهد.

دوربین گوشی‌ها

به گفته‌ی آقای «هیپ»، نقش هوش مصنوعی در عکاسی را می‌توان به ۴ مرحله تقسیم کرد. مرحله اول بسیار ساده است و هوش مصنوعی به طور کلی برای درک یک چیز خاص در تصویر استفاده می‌شود. در مرحله دوم، هوش مصنوعی باید به طور خودکار چیزهایی مانند فوکوس، وایت بالانس و تنظیمات نوردهی را کنترل کند. این مقام ارشد کوالکام بر این باور است که در حال حاضر در گام سوم قرار داریم؛ جایی که هوش مصنوعی برای درک بخش‌ها یا عناصر مختلف موجود در صحنه استفاده می‌شود.

به عنوان مثال در حال حاضر برخی گوشی‌ها می‌توانند با تشخیص چهره، نوردهی مربوط به چهره‌ی افراد را بهبود ببخشند. اما در رابطه با مرحله‌ی چهارم، به نظر می‌رسد ۳ تا ۴ سال با عملی شدن مرحله چهارم فاصله داریم که در این مرحله هوش مصنوعی می‌تواند تمام بخش‌های تصویر را پردازش کند. در این مرحله، می‌توانید یک عکس را در اختیار هوش مصنوعی قرار دهید و از آن بخواهید که عکس شما را از نظر رنگ و نور و باقی جزئیات، به شکل مشابه عکس موردنظر در بیاورد.

آیا دوربین گوشی‌ها بر دوربین‌های DSLR غلبه می‌کنند؟

سونی چند ماه قبل مدعی شد که دوربین گوشی‌ها تا چند سال دیگر از دوربین‌های DSLR پیشی می‌گیرند. با وجود اینکه در حال حاضر دوربین گوشی‌های هوشمند با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند، اما از نظر اندازه‌ی قطعات فیزیکی همچنان محدودیت‌های زیادی دارند.

دوربین گوشی‌ها

«جاد هیپ» بر این باور است که قدرت پردازشی موجود در گوشی‌ها، مهم‌ترین مزیت آن‌ها نسبت به دوربین‌های DSLR محسوب می‌شود. با توجه به اینکه نسل‌های جدید تراشه‌های پرچم‌دار در زمینه‌ی عکاسی و فیلمبرداری امکانات بسیار جذاب‌تری را ارائه می‌کنند، باید ببینیم در چند سال آینده این تراشه‌ها چه ویژگی‌هایی را امکان‌پذیر خواهند کرد. اما در کل بسیاری از مدیران و متخصصان بر سر اینکه دوربین گوشی‌ها در آینده‌ی نزدیک قادر به پشت سر گذاشتن دوربین‌های DSLR هستند، اتفاق نظر دارند.

مگاپیکسل‌ها در برابر اندازه‌ی سنسور

در حال حاضر برخی گوشی‌ها مانند شیائومی ۱۲S اولترا و اکسپریا پرو مارک ۱ از سنسور دوربین غول‌پیکر ۱ اینچی بهره می‌برند. در کنار این موضوع، در چند سال اخیر نبرد بر سر مگاپیکسل‌ها بار دیگر داغ شده است. در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی مورد توجه گسترده‌ای قرار گرفتند. اما بعد از آن دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی همه‌گیر شدند. حالا هم که شرکت‌ها در حال استفاده از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی هستند و حتی گفته می‌شود گلکسی S23 اولترا با چنین دوربینی راهی بازار خواهد شد.

دوربین گوشی‌ها

در حال حاضر تراشه‌های سری دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک از دوربین‌های ۳۲۰ مگاپیکسلی هم پشتیبانی می‌کنند. مقام ارشد کوالکام هم بر این باور است که بعد از دوربین‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی، نوبت به دوربین ۳۲۰ مگاپیکسلی می‌رسد. البته او می‌گوید که مانند دوربین‌های DSLR، شرکت‌ها باید به دوربین‌های ۴۰ یا ۵۰ مگاپیکسلی بسنده کنند و در عوض به افزایش اندازه‌ی پیکسل‌ها توجه نشان بدهند. با این حال در صنعت گوشی‌های هوشمند، شرکت‌ها می‌خواهند در هر دو جهت حرکت کنند.

با توجه به محدودیت‌های فیزیکی بدنه‌ی موبایل، سنسور‌های دوربین تا چه حد می‌توانند بزرگ‌تر شوند؟ «جاد هیپ» می‌گوید که به لطف فناوری‌های نوآورانه‌ای مانند لنزهای آنامورفیک، افزایش اندازه‌ی سنسور دوربین موبایل امکان‌پذیر خواهد شد. اما در کوتاه‌مدت شاهد عملی شدن این پیش‌بینی نخواهیم بود و تا اطلاع ثانوی شرکت‌ها نمی‌توانند از سنسور‌های بزرگ‌تر از ۱ اینچ استفاده کنند.

آینده‌ی چیپ‌های اختصاصی و فیلمبرداری

این روزها برخی گوشی‌ها از چیپ اختصاصی برای پردازش تصویر استفاده می‌کنند. در حال حاضر تمرکز اصلی این چیپ‌ها معطوف به بهبود پردازش فیلمبرداری است. همچنین به نظر می‌رسد به‌زودی برای پردازش‌های تخصصی‌تر پردازش هم چیپ‌های جداگانه‌ای تعبیه خواهد شد.

دوربین گوشی‌ها

با وجود اینکه برخی گوشی‌ها به پشتیبانی از فیلمبرداری ۸K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه روی آورده‌اند، اما در کل در آینده‌ی نزدیک نباید انتظار پشتیبانی از ۸K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را داشته باشیم. به طور کلی در حال حاضر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند کیفیت‌ ویدیو‌های ۸K/30 را بهبود ببخشند و افزایش فریم‌ریت ویدیو‌های مبتنی بر این رزولوشن در اولویت آن‌ها قرار ندارد.

دوربین‌های زیر نمایشگر رقیب قدرتمندی نخواهند شد

دوربین گوشی‌ها

با وجود اینکه در چند سال اخیر چند گوشی از شرکت‌های مختلف با دوربین زیر نمایشگر راهی بازار شده‌اند، اما هنوز کیفیت این دوربین‌ها چندان خوب نیست. بنابراین به طور کلی افرادی که به عکس‌های سلفی علاقه‌ی زیادی دارند، خرید این نوع گوشی‌ها را توصیه نمی‌کنیم. «جاد هیپ» بر این باور است که کیفیت این دوربین‌ها در نهایت معمولی خواهد بود و به دلیل محدودیت‌های گسترده، به هیچ عنوان نمی‌توانند کیفیت عالی را به ارمغان بیاورند.

کنار گذاشتن دوربین زوم

دوربین زوم از سال ۲۰۱۶ به بخش کلیدی گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. در حال حاضر هم برخی گوشی‌ها از دوربین پریسکوپی با زوم ۱۰ برابری بهره می‌برند. اخیرا سونی برای اکسپریا ۱ مارک ۴ از دوربین تله‌فوتو با زوم متغیر استفاده کرده که این یعنی دیگر نیاز به استفاده از دو دوربین تله‌فوتو و پریسکوپی را برطرف می‌کند.

Phone Camera DSLR 7

اما مقام ارشد کوالکام پیش‌بینی می‌کند که در آینده، شرکت‌ها استفاده از دوربین‌های زوم را کنار می‌گذارند و همان دوربین اصلی قادر به انجام وظیفه به‌عنوان دوربین تله‌فوتو خواهد بود. با این کار تعداد دوربین‌ها هم کاهش پیدا می‌کند و این موضوع منجر به کاهش مصرف انرژی هم می‌شود.

البته بدون شک استفاده از دوربین‌های مبتنی بر فاصله کانونی متغیر چالش‌های فنی زیادی را ایجاد می‌کند و حتی اگر شرکت‌ها این ایده را عملی کنند، باید ببینیم چنین دوربین‌هایی ماندگار خواهند شد یا نه.

پیشرفت روز‌افزون دوربین گوشی‌ها

Phone Camera DSLR 8

در چند سال اخیر اندازه‌ی سنسور دوربین‌ها به طور قابل توجهی بزرگ‌تر شده‌اند، چیپ‌های اختصاصی برای پردازش تصویر طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند و در زمینه پردازش نرم‌افزاری هم شاهد پیشرفت‌های حیرت‌انگیزی هستیم. با توجه به اینکه گوشی‌های هوشمند در دیگر حوزه‌ها عملا جای پیشرفت زیادی ندارند، شرکت‌ها به ناچار باید بیش از پیش به دوربین گوشی‌ها توجه نشان بدهند و در چند سال آینده در این زمینه شاهد پیشرفت‌های جذابی خواهیم بود.

منبع: Android Authority

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link