فهرست بستن

آنچه در جلسه اول شکایت اپیک گیمز از اپل گذشت؛ آیا فورتنایت به اپ استور باز می‌گردد؟

حتماً شما دوستان تا به امروز داستان شکایت و به عبارت طغیان شرکت اپیک‌گیمز، از بزرگترین استودیوهای بازی‌سازی دنیا علیه اپل را شنیده‌اید. داستانی که با تغییر روش پرداخت خرید خدمات اپیک‌گیمز در بازی فورتنایت شروع شد و در ادامه با اخراج محصولات این شرکت از اپ استور، وارد فاز قضایی و دادگاهی شد. شب گذشته اولین جلسه دادگاه نزاع طرفین برگزار شد که به گزارشی از آن می‌پردازیم.

فورتنایت را باید بدون شک یکی از 5 بازی برتر پلتفرم موبایل بدانیم. بازی که با انبوه قابلیت‌های جذاب خود و دقتی که تیم سازنده در استفاده از آیتم‌ها و همکاری با شخصیت‌های معروف در آن دارد، میلیون‌ها گیمر موبایل در سنین مختلف را به سمت خود جذب کرده است.

برای افرادی که به طور تخصصی دنیای گیم را دنبال می‌کنند به خوبی مشخص است، بازی که توسط اپیک گیمز طراحی شده هر کاری برای موفقیت و کسب درآمد بیشتر باشد انجام می‌دهد. کمپانی که چندی پیش با راه‌اندازی Epic Games Store روی دست Steam بلند شد تا بتواند پس از سال‌ها، جبری که این سرویس علیه شرکت‌های بازی‌سازی و دریافت کمیسیون بسیار بالای پرداختی برای فروش هر بازی به مشتریان را دریافت می‌کند، بشکند.

داستان از کجا شروع شد؟
اما حوزه PC تنها محل درگیری اپیک گیمز با شرکت‌های واسط فروش محصولاتش نبوده و این شرکت سال گذشته برای اولین بار در هر دو نسخه iOS و اندروید خود بستر پرداخت درون برنامه‌ای مستقل خود را راه‌اندازی کرد تا دیگر کمیسیونی برای خرید درون برنامه به اپل و گوگل پرداخت نکند.

پس از این اتفاق، اپل و گوگل در اقدامی هماهنگ، فورتنایت را از بستر فروشگاه‌های نرم‌افزاری خود خارج کردند تا بیشتر از پیش بر کوس انحصاری که در این حوزه ایجاد نموده‌اند کوبیده و اپیک‌گیمز زخمی را به میدانی وارد کنند که حالا در آن آبدیده شده و مانند گلادیاتوری برای حیات خود در آن می‌جنگد.

در نظر داشته باشید که حق امتیاز دریافت کمیسیون از کلیه خریدهای درون برنامه‌ای اپ استور و گوگل پلی استور تنها شروع یک کار بزرگ است و اگر اپیک گیمز بتواند در این نزاع به توفیق برسد، زمینه برای همه شرکت‌های فعال در حوزه بازی و خدمات نرم‌افزاری برای عدم پرداخت کمیسیون خرید درون‌برنامه‌ای فراهم شده و درآمد دو غول بزرگ دنیای موبایل از فروشگاه‌هایشان به شدت کاهش خواهد یافت.

نکته دیگر در مورد نزاع دو شرکت حذف موتور بازی Unreal Engine از اپ استور و در ادامه آن حذف اپیک گیمز از لیست توسعه‌دهندگان از این فروشگاه بود که با شکایت Epic Games از اپل، رأی دادگاه به نفع شرکت بازی‌ساز صادر شد.

اما برای احقاق حقوق اپیک گیمز، سال گذشته شکایتی در این راستا تسلیم دادگاه منطقه‌ای آمریکا شد تا فورتنایت و دیگر محصولات دیگر اپیک‌گیمز بتوانند مجدداً در اپ استور، عرضه شوند. در آن جلسه دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیا درخواست اپیک‌گیمز را بسیار سخت‌گیرانه دانست و با بخشی از آن مخالفت کرد. در واقع جلسه اصلی (ثانویه) بررسی این موضوع، دادگاهی است که شب گذشته برپا شد تا به شکایت دو طرف از یکدگیر رسیدگی شود.

apple-epic.jpg

و اما شروع دادگاه بزرگی که در ابتدا جنبه شوخی داشت!
پس از مدت‌ها جنگ رسانه‌ای و هجمه‌هایی که دو گروه (اپیک گیمز و اپل) علیه هم برپا کرده بودند، نخستین جلسه دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده، شب گذشته به قضاوت قاضی ایوت گونزالز راجرز به صورت جلسه استماع غیرحضوری برپا شد.

این جلسه به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا از خط تلفن اختصاصی که برای استماع و مکالمه طرفین نزاع بود شروع شد ولی نکته جالب این است که به دلیل اعلام شماره تلفن دادگاه در وب‌سایت رسمی دادگاه منطقه‌ایِ ایالات متحده (که طرفین باید جهت صحبت در جلسه با آن تماس می‌گرفتند)، در ابتدای کار با مشکلات خاصی روبرو شد.

عدم اطلاع کامل تیم قضاوت از نحوه کارکرد سیستم استماع تلفنی موجب هرج و مرج در ابتدای جلسه شد

در ابتدای کار طرفداران دو شرکت روی خط آمده و برای مدت نسبتاً طولانی در جلسه استماع هرج و مرج ایجاد کردند. در واقع از هر گونه دشنام و بی احترامی به دو شرکت گرفته تا پخش آهنگ و حتی تبلیغ کانال یوتیوبی گرفته توسط طرفداران دو شرکت در بلندگوهای پیش روی قضات پخش شد.

با این حال پس از مدتی قاضی گونزالز اعلام کرد که تیم پشتیبانی دادگاه توانسته نحوه تنظیم دقیق تماس‌ها را ترتیب دهد و مشکلاتی از این دست در جلسات بعدی رخ نخواهد داد.

موارد خواسته اپیک گیمز چیست؟
پاسخ این سوال را می‌توان بسیار ساده دانست؛ رفع انحصار. در واقع اپیک گیمز معتقد است، اینکه باید هر پرداختی از نرم‌افزارها و بازی‌های عرضه شده توسط اپ استور، توسط بستر پرداخت این فروشگاه انجام شده و در آن کارمزدهای مورد نظر اپل در نظر گرفته شود، ظلمی آشکار به توسعه‌دهنده است و با منافع توسعه‌دهندگان در تضاد خواهد بود.

همچنین اپیک‌گیمز به حاشیه سود بالای اپ استور نیز اشاره کرده و معتقد است که برای خدمات ارائه شده نباید کارمزد جداگانه‌ای پرداخت کرد.

در نهایت اپیک‌گیمز از محضر دادگاه درخواست نموده تا با احقاق حقوق پایمال شده کاربران iOS، زمینه بازگشت به این فروشگاه و همچنین برپا بودن سیستم پرداخت درون برنامه‌ای مستقل از اپل را فراهم نموده و به شرکت‌های ثالث نیز اجازه انتفاع از بستر برنامه یا بازی را بدهد.

ادعاهای اپل برای وارد ندانستن شکایت اپیک گیمز چیست؟
پس از شروع جلسه دو طرف روی خط آمده و به بیان مواضع خود پرداختند. در ابتدا کارن دان، سرپرست تیم وکالت اپل در بیانیه‌ ابتدایی کار خود استدلال‌های مخالفت با دادخواست اپیک‌گیمز مبنی بر ایجاد انحصار در فروش و استفاده از پلتفرم عمومی اپ استور را عنوان کرد.

دان در این بخش از صحبت‌های خود با طعنه‌ای به اپیک‌گیمز مدعی این موضوع شد که اپیک‌گیمز به دلیل کاهش درآمدهای خود از بازی فورتنایت، به جای استخدام مهندسین و ایجاد ابتکار در بازی برای افزایش جذابیت آن، به دادخواهی روی آورده و به نوعی پول خود را روی وکلایش سرمایه‌گذاری کرده است.

وکیل اپل: اپیک‌گیمز به جای ایجاد خلاقیت و استخدام مهندسین، روی به دادگاه آورده است!

کارن دان همچنین این موضع را نیز مطرح کرده که هدف اپیک‌گیمز آن است که اپل را مجبور کند تا برنامه‌ها و حتی بسترهای فروش نامطمئن و آزمایش‌نشده را به اپ‌استور راه دهد؛ سیاستی که مخالف تعهد اپل به مشتریان و کاربران خود و نافی امنیت آنهاست.

apple-epic-2.jpg

سرپرست تیم وکالت اپل همچنین مدعی این موضوع شد که اپل در حفظ حریم خصوصی و امنیت در سیستم‌های عامل خود به طرز قابل توجهی برتر بوده و فرصتی بسیار مناسب برای توسعه‌دهندگان جهت ارائه برنامه‌های باکیفیت و قابل اعتماد ایجاد کرده است.

اپیک‌گیمز با درخواست خود امنیت و حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد

 دان به این موضوع نیز اشاره کرد که سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اپل به صورت ویژه‌ای در بین توسعه‌دهندگان پذیرفته شده و به عنوان یک سیستم قابل اعتماد شناخته می‌شود، حال آنکه اپیک گیمز به دنبال توافقی جانبی و انحصاری است که با توجه به نرسیدن به آن، علم حقوقی خود علیه اپل را بر پا نموده است.

نکته دیگری که آقای دان به آن اشاره کرد، استاندارد صنعتی در کمیسیون 30 درصدی از سهم هر درآمد بازی یا نرم‌افزار عرضه شده در اپ استور است.

بخشی از درآمد اپل از فروش برنامه‌های صرف توسعه APIها برای حفظ امنیت و عملکرد بهتر اپ استور می‌شود

دان معتقد است، از آنجا که اکثر برنامه‌ها و بازی‌های عرضه شده در این فروشگاه به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، بیشتر توسعه‌دهندگان هیچ هزینه‌ای به اپل پرداخت نمی‌کنند.

ولی همین توسعه‌دهندگان در کنار گروهی که نرم‌افزار غیررایگان عرضه می‌کنند روش‌های درآمد متنوعی از عرضه نرم‌افزار خود در اپ استور دارند؛ روش‌هایی که ساده‌ترین آنها تبلیغات درون‌برنامه‌ای است.

در واکنش به بند خواسته اپیک‌گیمز در خصوص ادعای «برهم زدن توازن بازار به دلیل ایجاد انحصار در پرداخت درون برنامه‌ای»، وکیل اپل به بیان این موضوع پرداخت که طبق آمارها، iOS در جایگاه سوم یا چهارم از پلتفرم‌های مورد استفاده گیمرهای فورتنایت قرار دارد و به همین دلیل نمی‌توان بر ادعای ایجاد انحصار در این زمینه توسط کوپرتینویی‌ها صحه گذاشت.

نکته جالب توجه دیگری که توسط وکیل اپل عنوان شد، فلسفه وجودی اپ استور است. دان معتقد است که اپیک‌گیمز با راه‌اندازی فروشگاه‌های ثالث می‌خواهد iOS را به اندروید تبدیل کند که در آن فروشگاه‌های غیررسمی اجازه فعالیت دارند؛ دان معتقد است، این اتفاقی نیست که اپل و مشتریانش به دنبال آن باشند.

اپیک‌گیمز می‌خواهد iOS را به اندروید تبدیل کند؛ چیزی که ما و توسعه‌دهندگان آن را نمی‌خواهیم!

دان به این موضوع نیز اشاره کرد که کارمزد موثر اپل در اپ استور کاهش یافته و برای بازی‌ها به 8.1 و برنامه‌ها به 4.7 درصد (از سال 2019 به بعد) رسیده است.

در ادامه دادگاه آقای دان به سابقه جدل حق انحصار با کوالکام نیز گریزی زده و اعلام نمود که اپیک‌گیمز از اپل می‌خواهد تا به روشی نامتعارف، اجازه تجاوز به مالکیت معنوی حقوق خود را بدهد. این ادعا پیش‌تر در دادگاه ماه‌های گذشته در جلسه استیناف برای تغییر نظر دادگاه بدوی نزاع دو شرکت نیز مطرح شده و با تأیید آن، نتیجه به نفع اپل برگشت.

به هر حال جلسه دادگاه پس از مطرح شدن این موضوعات به پایان رسید و قاضی گونزالز در پایان اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود این جلسات به مدت 3 هفته به طول انجامیده و در آخر هیئت منصفه برای صدور رأی وارد شور شود.

Let’s block ads! (Why?)

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *